Our approach to the thought of the French scientist takes place in the field of the epistemology of education, which we could consider a pedagogical “implicit” in his work but, at the same time, also an “explicit” call to the renewal of learning. An epistemology emerges that challenges the reassuring objectivism, such as the assertive cult of the quantitative. Canguilhem identifies a subject of knowledge that is characterized by wandering in the double meaning: error, a real test bench of our investigation strategies, and the exploratory wandering in search of the truth. A difficult task since the subject of study is life itself, as a matter of fact inexhaustible. The restless research, says the author, is a symbol of our dissatisfied subjectivity, given that life in its incessant flow forces us to a “work of discovery”, in some respects even existential, of its meaning. The system is of epistemological nature, the methodology through which the analysis of the Author’s thought was conducted is qualitative, that is, aimed at identifying epistemic and semantic connections that open the debate on education to a transdisciplinary look. And this is the aim we expect with our reflections.

Il nostro approccio al pensiero dello scienziato francese avviene sul terreno della epistemologia della formazione, che potremmo considerare un “implicito” pedagogico nella sua opera ma, al tempo stesso, anche un “esplicito” richiamo al rinnovamento dell’apprendere. Emerge un’epistemologia che mette in discussione l’oggettivismo rassicurante come il culto assertorio del quantitativo. Canguilhem individua un soggetto della conoscenza che si caratterizza per l’erranza nel duplice significato: l’errore, vero e proprio banco di prova delle nostre strategie d’indagine, e il vagare esplorativo alla ricerca della verità. Compito arduo visto che l’oggetto di studio è la vita stessa, di fatto inesauribile. La ricerca inquieta, dice l’Autore, è simbolo della nostra soggettività insoddisfatta, dato che la vita nel suo perenne scorrere ci obbliga ad un “lavoro di scoperta”, per certi aspetti pure esistenziale, del suo senso. L’impianto è di carattere epistemologico, la metodologia attraverso la quale si è condotta l’analisi del pensiero dell’Autore è di tipo qualitativo, tesa cioè ad individuare nessi epistemici e connessioni semantiche che aprano il dibattito sull’educazione ad uno sguardo transdisciplinare a partire dai paradigmi. Ed è questo il fine che ci proponiamo con le nostre riflessioni.

L’erranza del soggetto conoscente. Per una lettura epistemico-formativa del pensiero di Canguilhem [The wandering of the knowing subject. For an epistemic-formative reading of Canguilhem's thought]

Anita Gramigna
2020

Abstract

Our approach to the thought of the French scientist takes place in the field of the epistemology of education, which we could consider a pedagogical “implicit” in his work but, at the same time, also an “explicit” call to the renewal of learning. An epistemology emerges that challenges the reassuring objectivism, such as the assertive cult of the quantitative. Canguilhem identifies a subject of knowledge that is characterized by wandering in the double meaning: error, a real test bench of our investigation strategies, and the exploratory wandering in search of the truth. A difficult task since the subject of study is life itself, as a matter of fact inexhaustible. The restless research, says the author, is a symbol of our dissatisfied subjectivity, given that life in its incessant flow forces us to a “work of discovery”, in some respects even existential, of its meaning. The system is of epistemological nature, the methodology through which the analysis of the Author’s thought was conducted is qualitative, that is, aimed at identifying epistemic and semantic connections that open the debate on education to a transdisciplinary look. And this is the aim we expect with our reflections.
2020
Gramigna, Anita
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
365-375 - 29 Gramigna.pdf

accesso aperto

Descrizione: PDF Articolo
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 2.84 MB
Formato Adobe PDF
2.84 MB Adobe PDF Visualizza/Apri
005-008 - INDICE.pdf

accesso aperto

Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 2.84 MB
Formato Adobe PDF
2.84 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2425025
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact