As is known, the protection of citizens in situations of need is a cornerstone of the Constitution confirmed in legislation. Despite this, however, plans and forms of protection have been introduced with increasing confusion, placing social security measures alongside others of a purely welfare nature. Although this dichotomy has been overcome with the progressive acceptance of synthetic concepts, such as “welfare”, when such measures are provided in a transnational context those conceptual distinctions emerge with incisiveness, in particular when, depending on the qualification of a treatment, the taxing power is attributed to one or the other state. This is what happens in the case of the Republic of San Marino given that the agreement stipulated with Italy and provides that the taxing power on social security treatments is to be attributed to one or the other country depending on whether these can be ascribed (or not) to forms of “social security” (not only assistance). This ambiguity has generated, during 2024, a serial conflict between the Italian Financial Administration and the Sammarinese social security institutions. The leading case from which this investigation starts therefore constitutes an opportunity to revisit a distinction long debated in the labour literature and that the first instance judges dissolve by considering all pensions (seniority) falling within the aforementioned measures, thus legitimizing taxation in San Marino on the basis of the convention and consequently the tax credit for taxes paid abroad, in Italy.
L'articolo analizza la tassazione delle pensioni transfrontaliere, in particolare tra Italia e San Marino, partendo da un'ambiguità nella convenzione tra i due Paesi. La convenzione stabilisce che la potestà impositiva sui trattamenti previdenziali spetta a uno dei due Paesi a seconda che tali trattamenti siano classificati come "sicurezza sociale". La protezione dei cittadini in situazioni di bisogno è un principio fondamentale della Costituzione italiana, ma la legislazione ha spesso confuso misure previdenziali e assistenziali. Anche se il concetto di "welfare" ha aiutato a superare questa distinzione, essa riemerge con forza nel contesto transnazionale, dove la classificazione del trattamento determina quale stato ha il potere di tassare. Questa ambiguità ha portato, nel 2024, a un conflitto seriale tra l'amministrazione finanziaria italiana e gli enti previdenziali sammarinesi. L'Amministrazione finanziaria italiana sostiene che lo stato ha piena potestà impositiva sui pensionati residenti che ricevono una pensione da un ente sammarinese. Al contrario, i pensionati sostengono che la loro pensione è una "misura di sicurezza sociale" e quindi dovrebbe essere tassata solo a San Marino. Un caso giudiziario (leading case) che ha affrontato la questione ha considerato le pensioni di anzianità come misure di sicurezza sociale, legittimandone la tassazione a San Marino. Di conseguenza, il giudice ha riconosciuto un credito d'imposta in Italia per le imposte pagate all'estero. Tuttavia, l'articolo suggerisce che la sentenza potrebbe aver frainteso la convenzione, poiché essa prevede una tassazione esclusiva, non concorrente, in uno dei due Paesi. Se la pensione è considerata una misura di sicurezza sociale, il potere di tassare spetterebbe esclusivamente a San Marino. Di conseguenza, il contribuente non avrebbe dovuto dichiarare il reddito in Italia né vedersi riconoscere un credito d'imposta, ma piuttosto avrebbe dovuto chiedere il rimborso dell'imposta pagata in Italia.
Previdenza, assistenza e tassazione delle pensioni transfrontaliere nella giurisprudenza tributaria di merito: il caso della Repubblica di San Marino
greggi
Primo
2025
Abstract
As is known, the protection of citizens in situations of need is a cornerstone of the Constitution confirmed in legislation. Despite this, however, plans and forms of protection have been introduced with increasing confusion, placing social security measures alongside others of a purely welfare nature. Although this dichotomy has been overcome with the progressive acceptance of synthetic concepts, such as “welfare”, when such measures are provided in a transnational context those conceptual distinctions emerge with incisiveness, in particular when, depending on the qualification of a treatment, the taxing power is attributed to one or the other state. This is what happens in the case of the Republic of San Marino given that the agreement stipulated with Italy and provides that the taxing power on social security treatments is to be attributed to one or the other country depending on whether these can be ascribed (or not) to forms of “social security” (not only assistance). This ambiguity has generated, during 2024, a serial conflict between the Italian Financial Administration and the Sammarinese social security institutions. The leading case from which this investigation starts therefore constitutes an opportunity to revisit a distinction long debated in the labour literature and that the first instance judges dissolve by considering all pensions (seniority) falling within the aforementioned measures, thus legitimizing taxation in San Marino on the basis of the convention and consequently the tax credit for taxes paid abroad, in Italy.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
diritto e processo tributario - RSM (1).pdf
solo gestori archivio
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
300.24 kB
Formato
Adobe PDF
|
300.24 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


