The article focuses on the long-standing juxtaposition between vocational and cultural perspective in the field of adult education. While disapproving of the utilitarian learning imposed by the market and production system, one cannot deny the educational and identity relevance of work and of the skills that it requires and develops. It is therefore necessary to overcome the ideological dichotomy in the name of an educational unity of intent, starting from a humanistic and humanizing conception of work and economy. In this regard, an interesting interpretative view comes from one of the founding fathers of Adult Education, Eduard C. Lindeman, who focuses on the intrinsic aspects of the adult educational experience and on the purposes and methods that distinguish it.
La riflessione qui proposta riprende l’annosa giustapposizione tra educazione professionale ed educazione culturale, che caratterizza in particolare l’ambito della formazione in età adulta. Se, per un verso, si criticano le derive utilitaristiche di una formazione volta ad acquisire contenuti e abilità imposti dal mercato e dal sistema produttivo, per altro verso non si può negare la rilevanza educativa, e identitaria, del lavoro e delle competenze che richiede/sviluppa. È pertanto necessario superare la dicotomia ideologica nel nome di una unitarietà pedagogica di intenti, a partire da una concezione umanistica e umanizzante del lavoro e dell’economia. In proposito, uno sguardo interpretativo interessante proviene da uno dei fondatori dell’Educazione degli adulti, Eduard C. Lindeman, che si concentra sugli aspetti intrinseci dell’esperienza educativa adulta, sulle finalità e sui metodi che la contraddistinguono.
Shall adult education be cultural or vocational? Spunti per una ricomposizione delle necessarie ambiguità dell’EdA
Marescotti E.Primo
2025
Abstract
The article focuses on the long-standing juxtaposition between vocational and cultural perspective in the field of adult education. While disapproving of the utilitarian learning imposed by the market and production system, one cannot deny the educational and identity relevance of work and of the skills that it requires and develops. It is therefore necessary to overcome the ideological dichotomy in the name of an educational unity of intent, starting from a humanistic and humanizing conception of work and economy. In this regard, an interesting interpretative view comes from one of the founding fathers of Adult Education, Eduard C. Lindeman, who focuses on the intrinsic aspects of the adult educational experience and on the purposes and methods that distinguish it.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Articolo LLL 46 2025.pdf
accesso aperto
Descrizione: Full text editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
235.6 kB
Formato
Adobe PDF
|
235.6 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


