Recently, the Italian authorities had their first significant opportunity to implement cooperation procedures with the International Criminal Court (ICC). This case involved the request for the surrender of the Libyan citizen Elmasry, who is accused by the ICC of having committed war crimes and crimes against humanity. Despite their obligation to cooperate with the ICC, the Italian judicial authorities refused to validate the arrest on the grounds of the Minister of Justice’s lack of involvement in the validation procedure, thus de facto avoiding a decision on the surrender request. This paper explores the powers of the Minister of Justice in the cooperation procedure with the ICC, the obligation of consultation and the obligations related to the execution of arrest and surrender, in light of the requirement to interpret Law No. 237/2012 in conformity with the ICC Statute.
Di recente, le autorità italiane hanno avuto la prima significativa opportunità di attuare procedure di cooperazione con la Corte penale internazionale (CPI). Il caso in questione riguardava la richiesta di consegna del cittadino libico Elmasry, accusato dalla CPI di aver commesso crimini di guerra e crimini contro l'umanità. Nonostante l'obbligo di cooperare con la CPI, le autorità giudiziarie italiane si sono rifiutate di convalidare l'arresto adducendo come motivazione il mancato coinvolgimento del Ministro della Giustizia nella procedura di convalida, evitando così di fatto di prendere una decisione sulla richiesta di consegna. Il presente documento esamina i poteri del Ministro della Giustizia nella procedura di cooperazione con la CPI, l'obbligo di consultazione e gli obblighi relativi all'esecuzione dell'arresto e della consegna, alla luce dell'obbligo di interpretare la Legge n. 237/2012 in conformità con lo Statuto della CPI.
Il caso Elmasry: il rapporto tra la legge 237/2012 e lo Statuto della Corte penale internazionale
Khrystyna Gavrysh
Primo
2025
Abstract
Recently, the Italian authorities had their first significant opportunity to implement cooperation procedures with the International Criminal Court (ICC). This case involved the request for the surrender of the Libyan citizen Elmasry, who is accused by the ICC of having committed war crimes and crimes against humanity. Despite their obligation to cooperate with the ICC, the Italian judicial authorities refused to validate the arrest on the grounds of the Minister of Justice’s lack of involvement in the validation procedure, thus de facto avoiding a decision on the surrender request. This paper explores the powers of the Minister of Justice in the cooperation procedure with the ICC, the obligation of consultation and the obligations related to the execution of arrest and surrender, in light of the requirement to interpret Law No. 237/2012 in conformity with the ICC Statute.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
Gavrysh_Elmasry osservatorio.pdf
accesso aperto
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
572.87 kB
Formato
Adobe PDF
|
572.87 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
|
2591631.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
1.54 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.54 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


