A public engagement activity is documented, where academia and public administration find a synergy to identify project proposals for the recovery of a disused area. These proposals will then be presented to citizens to stimulate debate and identify possible avenues for concrete action. An entire university course is involved, albeit placed at the beginning of the second year of a five-year Master of Architecture degree program, with male and female students and a full team of teachers and collaborators. These teachers have been involved for many years in the training of future designers in the correct use of wooden construction systems that symbolize eco-sustainability. Thus, the design product has to meet high standards of energy-environmental efficiency and, in particular, limit CO2 emissions as also required by the European Commission. The results, which will be presented to the Inverigo community, are the result of an internal competition of ideas reserved to the students of the course “Laboratory of Construction of Architecture 1”, who participated by submitting to the “competition” the same program of graphic designs required to pass the curricular exam. In the competition, 9 projects were awarded by an external jury. The added educational effectiveness that comes from such an educational experience is obvious

Viene documenta un’attività di “terza missione - public engagements”, dove mondo accademico e amministrazione pubblica trovano una sinergia per individuare proposte progettuali per il recupero di un’area dismessa. Le idee emerse sono poi da porre all’attenzione dei cittadini al fine di stimolare il dibattito e individuare possibili strade di azione concreta. È coinvolto un intero corso universitario, seppure collocato all’inizio del second’anno di un percorso quinquennale di Laurea Magistrale in Architettura, con studenti e studentesse e un team corposo di docenti e collaboratori. Tali insegnanti si occupano già da molti anni di educare i futuri progettisti all’uso corretto dei sistemi costruttivi in legno, simbolo di eco-sostenibilità. Il prodotto progettuale è quindi in linea con gli elevati standard di efficienza energetico-ambientale e, in particolare, di limitazione delle emissioni di CO2 richiesti anche a livello comunitario. Gli esiti che verranno portati all’attenzione della comunità di Inverigo derivano specificatamente da un concorso di idee interno, riservato a studentesse e studenti del corso “Laboratorio di Costruzione dell’Architettura 1”, i quali vi hanno preso parte presentando alla “competizione” lo stesso programma di elaborati grafici necessari per sostenere l’esame curriculare. Il concorso ha visto la premiazione di 9 progetti da parte di una giuria esterna. È evidente il plus di efficacia formativa che deriva da un’esperienza didattica di questo tipo

L’Accademia dei giovani progettisti al servizio della collettività. Il concorso “Costruire con sistemi in legno”, idee per un nuovo polo socio-culturale nella comunità di Inverigo

calzolari m.
Primo
;
davoli p.
Secondo
;
ruggerini r.
Penultimo
;
zaffagnini t.
Ultimo
2025

Abstract

A public engagement activity is documented, where academia and public administration find a synergy to identify project proposals for the recovery of a disused area. These proposals will then be presented to citizens to stimulate debate and identify possible avenues for concrete action. An entire university course is involved, albeit placed at the beginning of the second year of a five-year Master of Architecture degree program, with male and female students and a full team of teachers and collaborators. These teachers have been involved for many years in the training of future designers in the correct use of wooden construction systems that symbolize eco-sustainability. Thus, the design product has to meet high standards of energy-environmental efficiency and, in particular, limit CO2 emissions as also required by the European Commission. The results, which will be presented to the Inverigo community, are the result of an internal competition of ideas reserved to the students of the course “Laboratory of Construction of Architecture 1”, who participated by submitting to the “competition” the same program of graphic designs required to pass the curricular exam. In the competition, 9 projects were awarded by an external jury. The added educational effectiveness that comes from such an educational experience is obvious
2025
Calzolari, M.; Davoli, P.; Ruggerini, R.; Zaffagnini, T.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
calzolari_davoli_ruggerini_zaffagnini_UT_2025_5 (1).pdf

solo gestori archivio

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 1.23 MB
Formato Adobe PDF
1.23 MB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2590870
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact