The essay addresses the systematic impact and the many questions of interpretation and application raised by the innovative provision of Article 5 of EU Directive 2024/1799, which imposes on manufacturers and importers the obligation to provide, at the request of the consumer, for the repair of movable goods in which defects appear for which the final seller cannot be held contractually liable. In particular, the scope of application of the provision, the conditions under which the consumer may require to repair the goods, and the traders to whom the relevant request may be addressed are analysed. Great attention is also paid to the reconstruction of the content of the “repair contract”, as well as the nature of the rights and obligations attributed to the consumer and the trader by Article 5 of directive 2024/1799, and finally to the identification of the private law consequences that will arise if the manufacturer or importer unjustifiably refuses to offer the consumer the conclusion of a repair contract or fails to fulfil his obligations under such a contract.
Il saggio affronta l’impatto sistematico e le molteplici questioni interpretative e applicative suscitate dalla innovativa disposizione dell’art. 5 della direttiva UE 2024/1799, che pone a carico dei fabbricanti e degli importatori l’obbligo di provvedere, su richiesta del consumatore, alla riparazione dei beni mobili nei quali si manifestino dei difetti dei quali non possa essere chiamato a rispondere contrattualmente il venditore finale. Vengono in particolare analizzati l’ambito di applicazione della disposizione, i presupposti in presenza dei quali il consumatore può pretendere dal fabbricante la riparazione e i soggetti cui può essere rivolta la relativa richiesta. Particolare attenzione viene altresì prestata alla ricostruzione dei contenuti e della causa del contratto di riparazione, nonché della natura dei diritti e degli obblighi attribuiti al consumatore e al professionista dall’art. 5 della direttiva, ed infine alla individuazione delle conseguenze privatistiche destinate a prodursi nell’ipotesi in cui il fabbricante ingiustificatamente si rifiuti di proporre al consumatore la conclusione di un contratto di riparazione ovvero si renda inadempiente alle obbligazioni scaturenti da siffatto contratto.
L’«obbligo» di riparare i «difetti» dei beni mobili acquistati da consumatori, imposto ai fabbricanti dall’art. 5 della Direttiva UE 2024/1799
de cristofaro giovanniPrimo
2025
Abstract
The essay addresses the systematic impact and the many questions of interpretation and application raised by the innovative provision of Article 5 of EU Directive 2024/1799, which imposes on manufacturers and importers the obligation to provide, at the request of the consumer, for the repair of movable goods in which defects appear for which the final seller cannot be held contractually liable. In particular, the scope of application of the provision, the conditions under which the consumer may require to repair the goods, and the traders to whom the relevant request may be addressed are analysed. Great attention is also paid to the reconstruction of the content of the “repair contract”, as well as the nature of the rights and obligations attributed to the consumer and the trader by Article 5 of directive 2024/1799, and finally to the identification of the private law consequences that will arise if the manufacturer or importer unjustifiably refuses to offer the consumer the conclusion of a repair contract or fails to fulfil his obligations under such a contract.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
RIVDIRCIV 2025 - RIPARAZIONE BENI.pdf
solo gestori archivio
Descrizione: Full text editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
169.45 kB
Formato
Adobe PDF
|
169.45 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


