In cinema, spatial design is configured as a narrative and perceptive device, capable of actively shaping the atmos-pheres of the film, influencing the audience’s perception. Production and set design construct physical settings and poetic metaphors, functional to communicate the mes-sage of the film on an intellectual and subconscious level. Through the conceptual lenses of window, frame and mir-ror, the essay explores how interior spaces in film reflect reality, build narrative worlds and project the psychology of characters. The analysis, using theories of different think-ers, highlights the active role of set design in the construc-tion of filmic meaning as well as in the exploration of the contemporary human condition.
Nel cinema il design degli spazi si configura come un dispo-sitivo insieme narrativo e percettivo, capace di agire attiva-mente sulle atmosfere del film, influenzando la percezione del pubblico. Production e set design modellano scene fi-siche e metafore poetiche, funzionali a comunicare a livello intellettuale e subconscio il messaggio del film. Attraverso i concetti di finestra, cornice e specchio, il saggio esplora come gli interni cinematografici riflettano la realtà, costrui-scano mondi narrativi e proiettino la psicologia dei perso-naggi. L’analisi, avvalendosi di teorie di diversi pensatori, evi-denzia il ruolo attivo della scenografia nella costruzione del significato filmico quanto nell’esplorazione della condizione umana contemporanea.
Scene di interni. Il ruolo del set design nella narrazione cinematografica
Veronica Dal Buono
Primo
2024
Abstract
In cinema, spatial design is configured as a narrative and perceptive device, capable of actively shaping the atmos-pheres of the film, influencing the audience’s perception. Production and set design construct physical settings and poetic metaphors, functional to communicate the mes-sage of the film on an intellectual and subconscious level. Through the conceptual lenses of window, frame and mir-ror, the essay explores how interior spaces in film reflect reality, build narrative worlds and project the psychology of characters. The analysis, using theories of different think-ers, highlights the active role of set design in the construc-tion of filmic meaning as well as in the exploration of the contemporary human condition.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
2024_MDJ_18_cover indice saggio interni_lt.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.21 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.21 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


