The research line refers to the field of epistemology of education, through an investigation into the Maya world and its ancestral culture, through the semi-structured interview method. We believe that this knowledge has maintained its own autonomy, so much so that it did not fall victim to epistemicity (de Sousa Santos 2021a) put into effect by the western dominant culture around the world. The concept developed by de Sousa Santos is very effective here. What does not convince us, both in the postcolonial studies and those of decolonization, is the unconditional condemnation of European culture which would result, always on the side of the strongest. The epistemic system is of a hermeneutic character, the methodology uses an ethnographic approach of qualitative type.

La linea di ricerca a cui si fa riferimento rientra nel campo dell’epistemologia della formazione, attraverso un’indagine nel mondo maya e nella sua cultura ancestrale, tramite il metodo del- l’intervista semi-strutturata. È nostra convinzione che quel sapere abbia mantenuto una propria autonomia, tanto da non essere rimasto vittima dell’epistemicidio (de Sousa Santos, 2021a) messo in atto dalla cultura dominante occidentale in varie parti del mondo. La nozione elaborata da de Sousa Santos, mantiene qui una precisa efficacia. Ciò che non ci convince, tanto negli studi postcoloniali, quanto in quelli della decolonizzazione, è la condanna incondizionata della cultura europea che risulterebbe, sempre e comunque, schierata dalla parte del più forte. L’impianto epistemico è di carattere ermeneutico, la metodologia si avvale di un approccio etno- grafico di tipo qualitativo.

Guide spirituali e curanderi maya in dialogo con il paradigma decoloniale [Spiritual guides and curanderi maya in dialogue with the decolonial paradigm]

Anita Gramigna
Primo
2024

Abstract

The research line refers to the field of epistemology of education, through an investigation into the Maya world and its ancestral culture, through the semi-structured interview method. We believe that this knowledge has maintained its own autonomy, so much so that it did not fall victim to epistemicity (de Sousa Santos 2021a) put into effect by the western dominant culture around the world. The concept developed by de Sousa Santos is very effective here. What does not convince us, both in the postcolonial studies and those of decolonization, is the unconditional condemnation of European culture which would result, always on the side of the strongest. The epistemic system is of a hermeneutic character, the methodology uses an ethnographic approach of qualitative type.
2024
Gramigna, Anita
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