This article offers a pedagogical investigation about the educational role that emerges from the effort, both cultural and political, of Octavio Paz, one of the Latin American most famous intellectual of the Twentieth century (Nobel Prize for the Literature in 1990). Our work was focused, in particular, on his young teaching experience in Merida (1927) and on his famous 1950 essay El labirinto de la soledad. The leitmotiv is represented by the complex topics of the Mexican identity in the modernity and, above all, on its educational implicit beliefs (De Giuseppe, Fabian Mestas, 2015), but it extends towards a problematic universality, that problematizes the sense of the history, the value of the poetry, the essential presence of the alterity, the weight of the loneliness and the solidarity research of the other. The ‘sons of Malinche’, that are the result of the meeting between really different words, have to be educated to freedom and to responsibility. The aim is to offer a contribution to the pedagogical debate around the topics of the mestizaje and the interculture, starting from an unexplored source in the pedagogical environments.

Il presente scritto propone un’indagine pedagogica sulla portata formativa che traspare nell’impegno, sia culturale che politico, di Octavio Paz; uno degli intellettuali latinoamericani del Novecento di più ampia fama (Premio Nobel per la letteratura 1990). Il nostro lavoro si è concentrato, in particolare, sull’esperienza giovanile di insegnamento a Merida (1937) e sul famoso saggio del 1950 El labirinto de la soledad. Il filo con- duttore è rappresentato dal complesso tema dell’identità messicana nella modernità e soprattutto nei suoi impliciti educativi (De Giuseppe, Fabian Mestas, 2015), ma si allarga ad un’universalità problematica, che mette in discussione il senso della storia, il valore della poesia, l’imprescindibile presenza dell’alterità, il peso della solitudine e la ricerca solidale dell’altro. I “figli della Malinche”, frutto dell’incontro fra due mondi radicalmente diversi, vanno educati alla libertà e alla responsabilità. L’obiettivo è di offrire un contributo al dibattito pedagogico intorno ai temi del meticciato e dell’intercultura a partire da una fonte poco esplorata negli ambienti pedagogici. L’approccio metodologico dell’analisi è di tipo qualitativo e si inserisce in una cornice epistemologica ermeneutica (Malavasi, 1992).

Educare i figli della Malinche: Identità e modernità in Octavio Paz [Educating the Children of Malinche: Identity and Modernity in Octavio Paz]

Anita Gramigna
Primo
2024

Abstract

This article offers a pedagogical investigation about the educational role that emerges from the effort, both cultural and political, of Octavio Paz, one of the Latin American most famous intellectual of the Twentieth century (Nobel Prize for the Literature in 1990). Our work was focused, in particular, on his young teaching experience in Merida (1927) and on his famous 1950 essay El labirinto de la soledad. The leitmotiv is represented by the complex topics of the Mexican identity in the modernity and, above all, on its educational implicit beliefs (De Giuseppe, Fabian Mestas, 2015), but it extends towards a problematic universality, that problematizes the sense of the history, the value of the poetry, the essential presence of the alterity, the weight of the loneliness and the solidarity research of the other. The ‘sons of Malinche’, that are the result of the meeting between really different words, have to be educated to freedom and to responsibility. The aim is to offer a contribution to the pedagogical debate around the topics of the mestizaje and the interculture, starting from an unexplored source in the pedagogical environments.
2024
Gramigna, Anita
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
O. Paz. Gramigna.pdf

accesso aperto

Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 880.77 kB
Formato Adobe PDF
880.77 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2578610
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact