The relationship between design and pedagogical innovation and the evolution of the educational design approaches is the aim of this article. The contribution illustrates the historical evolution according to different research lines: the innovation of teaching methodologies developed in the field of applied arts and design; the contribution offered by design to the conception and development of teaching and psycho-pedagogical aids and to the design of spaces, furnishings and communication tools dedicated to educational activities; the contribution of design to the development of proposals capable of facilitating the relationship methods (setting), or of improving the contexts or the "atmospheres" of learning.

L'articolo illustra l'evoluzione del concetto di educational design e il rapporto tra design e innovazione pedagogica secondo diverse direttrici di ricerca: l’innovazione delle metodologie d’insegnamento elaborate nel campo delle arti applicate e del design; il contributo offerto dal design alla concezione e messa a punto di ausili didattici e psicopedagogici e alla progettazione di spazi, arredi e strumenti comunicativi dedicati alle attività educative; l’apporto del design all’elaborazione di proposte in grado di agevolare le modalità di relazione (setting), o di migliorare i contesti o le “atmosfere” di apprendimento.

Design e innovazione pedagogica

Dario Scodeller
Primo
;
Elisabetta Trincherini
Ultimo
2024

Abstract

The relationship between design and pedagogical innovation and the evolution of the educational design approaches is the aim of this article. The contribution illustrates the historical evolution according to different research lines: the innovation of teaching methodologies developed in the field of applied arts and design; the contribution offered by design to the conception and development of teaching and psycho-pedagogical aids and to the design of spaces, furnishings and communication tools dedicated to educational activities; the contribution of design to the development of proposals capable of facilitating the relationship methods (setting), or of improving the contexts or the "atmospheres" of learning.
2024
Scodeller, Dario; Trincherini, Elisabetta
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
MDJ_17_affiancate.pdf

accesso aperto

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 2.32 MB
Formato Adobe PDF
2.32 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2574710
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact