The essay aims to critically analyse the new provision contained in Article 65-bis of the Consumer Code, introduced by Article 14 of Law no. 214 of 30 December 2023 (Annual Law for the Market and Competition 2022) in order to provide special forms of protection to consumers who enter into fixed-term contracts with professionals for the provision of services and containing so-called automatic renewal clauses, through the imposition on professionals of a notice obligation functional to ensuring full awareness of the consumer’s choices. In particular, the scope of application of the provision is identified and the many interpretative and applicative questions raised by its deficient and inadequate wording are addressed. Lastly, coordination is made with the special rules inserted in the electronic communications code.

Il contributo si propone di analizzare criticamente la nuova disposizione contenuta nell’art. 65-bis del codice del consumo, introdotto dall’art. 14 della l. 30 dicembre 2023, n. 214 (Legge annuale per il mercato e la concorrenza 2022) al fine di apprestare forme speciali di protezione ai consumatori che stipulino con professionisti contratti di durata a tempo determinato aventi ad oggetto la prestazione di servizi e recanti le c.d. clausole di rinnovo automatico, attraverso l’imposizione ai professionisti di un obbligo di avviso funzionale ad assicurare la piena consapevolezza della scelte negoziale del consumatore. Della disposizione viene in particolare individuato l’ambito di applicazione e vengono affrontate le molteplici questioni interpretative ed applicative suscitate dalla sua lacunosa ed inadeguata formulazione testuale. Infine, viene operato un coordinamento con le regole speciali dettate dal codice delle comunicazioni elettroniche.

Contratti per la prestazione di servizi a tempo determinato, clausole di rinnovo automatico e disdetta: il nuovo art. 65-bis del Codice del Consumo

GIOVANNI DE CRISTOFARO
2024

Abstract

The essay aims to critically analyse the new provision contained in Article 65-bis of the Consumer Code, introduced by Article 14 of Law no. 214 of 30 December 2023 (Annual Law for the Market and Competition 2022) in order to provide special forms of protection to consumers who enter into fixed-term contracts with professionals for the provision of services and containing so-called automatic renewal clauses, through the imposition on professionals of a notice obligation functional to ensuring full awareness of the consumer’s choices. In particular, the scope of application of the provision is identified and the many interpretative and applicative questions raised by its deficient and inadequate wording are addressed. Lastly, coordination is made with the special rules inserted in the electronic communications code.
2024
DE CRISTOFARO, Giovanni
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