The sustainable development goals of Agenda 2030 closely challenge educational professions in their contribution to the development of sustainable lifestyles, the promotion of human rights, gender equality, a culture of peace and non-violence, and an idea of global citizenship based on the appreciation of diversity. Sustainable education represents the essential medium for learning and developing different ways of looking at and acting in the world. Therefore, a necessary action of trans-formation of both systems and education professionals is configured in order to act in contexts as active agents of change, capable of orienting and supporting the transition towards just, equitable and interconnected lifestyles and relationships. The contribution presents a reasoned examination starting from the most recent documentary sources and indications at national and European level.

Gli obiettivi di sviluppo sostenibile dell’Agenda 2030 interrogano da vicino le professionalità formative nel loro contributo all’acquisizione e allo sviluppo – per i discenti in tutte le età della vita – di stili di vita sostenibili, nella promozione dei diritti umani, dell’uguaglianza di genere, di una cultura di pace e della nonviolenza, di un’idea di cittadinanza globale che si fondi sulla valorizzazione della diversità. In tale contesto l’educazione sostenibile rappresenta il medium essenziale per apprendere e sviluppare modalità diverse di guardare ed agire nel mondo. Si configura, quindi, una necessaria azione di tras-formazione sia dei sistemi sia dei professionisti dell’educazione al fine per questi ultimi di agire nei contesti come agenti attivi di cambiamento, capaci di orientare e sostenere la transizione verso stili di vita e di relazione giusti, equi ed interconnessi. Nel presente contributo si presenta rispetto a tale scenario una disamina ragionata a partire dalle più recenti fonti documentali e indicazioni a carattere nazionale ed europeo.

Educazione a prova di futuro: le professionalità formative nello scenario degli impegni globali per la sostenibilità

Marescotti E.
Primo
;
2024

Abstract

The sustainable development goals of Agenda 2030 closely challenge educational professions in their contribution to the development of sustainable lifestyles, the promotion of human rights, gender equality, a culture of peace and non-violence, and an idea of global citizenship based on the appreciation of diversity. Sustainable education represents the essential medium for learning and developing different ways of looking at and acting in the world. Therefore, a necessary action of trans-formation of both systems and education professionals is configured in order to act in contexts as active agents of change, capable of orienting and supporting the transition towards just, equitable and interconnected lifestyles and relationships. The contribution presents a reasoned examination starting from the most recent documentary sources and indications at national and European level.
2024
Marescotti, E.; Chianese, G.; Bocchi, B.; Di Marco, L.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
articolo 2024 Form@re Chianese Marescotti Bocchi Dimarco.pdf

accesso aperto

Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 474.96 kB
Formato Adobe PDF
474.96 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2571030
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact