The spread of digital technologies and the Internet of Toys among preschool children calls for reflection on their educational impact. This paper explores how these tools can be integrated into traditional educational approaches to promote dynamic learning experiences, creating continuity between indoor and outdoor education. The results of an experimental project conducted at the “Il Trenino” preschool in Bologna, which led to the design of solutions for children aged 3-6, are presented. These projects combine digital and outdoor education, enhancing active learning, technological and environmental skills through participatory methodolo-gies, and stimulating pedagogical innovation
La diffusione delle tecnologie digitali e degli Internet of Toys tra i bambini in età prescolare richiede una riflessione sugli impatti educativi. Il paper esplora come tali strumenti possano essere integrati nei percorsi educativi tradizionali per promuovere esperienze formative dinamiche, creando continuità tra educazione indoor e outdoor. Vengono pre- sentati i risultati di un progetto sperimentale condotto nella scuola dell'infanzia “Il Trenino” di Bologna, che ha portato alla progettazione di soluzioni destinate a bambini di 3-6 anni. I progetti combinano il digitale con l'educazione all'aperto, potenziando l’apprendimento attivo, le competenze tecnologiche e ambientali con metodologie partecipative, stimolando l'innovazione pedagogica.
Prodotti digitali per l’outdoor education. L’uso dell’Internet of Toys per favorire nuovi approcci educativi
Piaia
2024
Abstract
The spread of digital technologies and the Internet of Toys among preschool children calls for reflection on their educational impact. This paper explores how these tools can be integrated into traditional educational approaches to promote dynamic learning experiences, creating continuity between indoor and outdoor education. The results of an experimental project conducted at the “Il Trenino” preschool in Bologna, which led to the design of solutions for children aged 3-6, are presented. These projects combine digital and outdoor education, enhancing active learning, technological and environmental skills through participatory methodolo-gies, and stimulating pedagogical innovation| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
2570631.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.32 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.32 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


