Aim of this article is to propose an inquiry on the main topics, from both pedagogical and didactic perspectives, focused by “Il Maestro degli Adulti. Periodico ad uso delle scuole serali, domenicali e reggimentali del Regno d’Italia” (1867-1868) directed by Vincenzo Garelli. Eminent and influential figure who contributed to the development of the post-unitarian Italian scenario in Education and who served different public institutions of his time, Garelli emphasized the importance of establishing school programs dedicated to the lower classes, and particularly towards adults. Among his most important contributions, we need to underline the promotion of experimental initiatives dedicated to adult literacy, based on the idea that pedagogical insights must be integrated in a wide didactic operative vision. On these publishing pages, we can appreciate the characteristics of an andragogical-oriented wareness that will be further developed during the twentieth century, and the identification of elements that still defines Adult Education’s theoretical and practical scenario.
L’articolo propone un’analisi delle questioni pedagogiche e didattiche affrontate da “Il Maestro degli Adulti. Periodico ad uso delle scuole serali, domenicali e reggimentali del Regno d’Italia” (1867-1868) diretto da Vincenzo Garelli. Figura di spicco nel contesto educativo post-unitario, impegnato in ruoli istituzionali e culturali, Garelli contribuisce alla diffusione della cosiddetta istruzione popolare rivolgendo particolare attenzione alla popolazione adulta. In particolare, sono degne di nota le iniziative sperimentali di alfabetizzazione che contribuì a promuovere, e che poggiavano sulla necessità di compenetrare la visione educativa con un’adeguata operatività didattica. Sulle pagine del periodico è dunque possibile rintracciare i caratteri di quella sensibilità andragogica che avrà poi modo di svilupparsi nel corso del Novecento e cogliere alcuni temi che ancora oggi caratterizzano l’apparato teorico-pratico dell’Educazione degli adulti.
“altro è impartire la istruzione ai fanciulli, altro ammaestrare gli adulti”. Questioni pedagogiche e didattiche ne “Il Maestro degli Adulti” diretto da Vincenzo Garelli
Marescotti E.
Primo
;Bignardi A.Ultimo
2024
Abstract
Aim of this article is to propose an inquiry on the main topics, from both pedagogical and didactic perspectives, focused by “Il Maestro degli Adulti. Periodico ad uso delle scuole serali, domenicali e reggimentali del Regno d’Italia” (1867-1868) directed by Vincenzo Garelli. Eminent and influential figure who contributed to the development of the post-unitarian Italian scenario in Education and who served different public institutions of his time, Garelli emphasized the importance of establishing school programs dedicated to the lower classes, and particularly towards adults. Among his most important contributions, we need to underline the promotion of experimental initiatives dedicated to adult literacy, based on the idea that pedagogical insights must be integrated in a wide didactic operative vision. On these publishing pages, we can appreciate the characteristics of an andragogical-oriented wareness that will be further developed during the twentieth century, and the identification of elements that still defines Adult Education’s theoretical and practical scenario.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
articolo Marescotti Bignardi RP 231 2024.pdf
accesso aperto
Descrizione: articolo completo
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
656.36 kB
Formato
Adobe PDF
|
656.36 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


