Through the 2030 Agenda, the hot topic of sustainability has captured a widespread and pervasive political, social, and cultural attention. This article deals with the concept of sustainability in relation to the meaning, aims and projects in the field of adult learning and education. In fact, the educational role and implications of sustainability are very evident in several documents by supranational organizations that are examined here, and on a theoretical level. In particular, we are referring to a theory of education that recognizes its fundamental principles in dignity, inclusion, equity, care and engaged citizenship. All this highlights the holistic, relational, existential, and social dimension of adult learning and education, which is characterized as critical, reflective and transformative and, consequently, we conclude with a substantial and permanent assumption of the sustainability paradigm.

L’articolo affronta il tema della sostenibilità – che con l’Agenda 2030 si è imposto a una attenzione politica, sociale e culturale estesa e pervasiva – in relazione al significato, alle finalità e alle progettualità intitolate all’educazione degli adulti. La valenza e le implicazioni formative della sostenibilità, infatti, sono evidentissime sia nei diversi documenti programmatici sovranazionali qui presi in esame sia sul piano di una teoria dell’educazione che ravvisa nella dignità, nell’inclusione, nell’equità, nella cura e nella cittadinanza partecipativa i suoi principi fondamentali. Ne sortisce la curvatura necessariamente olistica, relazionale, esistenziale e sociale dell’educazione degli adulti, la sua caratterizzazione critica, riflessiva e trasformativa e, di conseguenza, un’assunzione sostanziale e permanente del paradigma della sostenibilità.

Educazione degli adulti e sostenibilità: una presa in carico tra teorie, politiche e pratiche formative

Marescotti E.
Ultimo
2023

Abstract

Through the 2030 Agenda, the hot topic of sustainability has captured a widespread and pervasive political, social, and cultural attention. This article deals with the concept of sustainability in relation to the meaning, aims and projects in the field of adult learning and education. In fact, the educational role and implications of sustainability are very evident in several documents by supranational organizations that are examined here, and on a theoretical level. In particular, we are referring to a theory of education that recognizes its fundamental principles in dignity, inclusion, equity, care and engaged citizenship. All this highlights the holistic, relational, existential, and social dimension of adult learning and education, which is characterized as critical, reflective and transformative and, consequently, we conclude with a substantial and permanent assumption of the sustainability paradigm.
2023
Chianese, G.; Marescotti, E.
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
articolo CIVITAS EDUCATIONIS 2023.pdf

accesso aperto

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 1.03 MB
Formato Adobe PDF
1.03 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2540833
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact