Following an examination of the principles governing public contracts and their hierarchy as codified in Legislative Decree 36/2023, the author focuses on the relationship between the public administration's liability and the good faith principle, examining the legal implications of the former on the latter. Specifically, it is stated that by broadening the range of legal problems that can be resolved in connection with public procurement, Article 5 c. 2 of the new Code keeps the process of "civilising" administrative law going. This procedure, however, may hit a roadblock in the form of c. 3, which designates as "culpable" the reliance that was fostered in the face of a "easily detectable" illegitimacy.
Dopo un'analisi della codificazione da parte del d.lgs. 36/2023 dei nuovi principi in materia di appalti pubblici e della loro gerarchia, l'Autore si sofferma sul rapporto tra principio di buona fede e responsabilità della pubblica amministrazione per studiare gli effetti giuridici che il primo esercita sulla seconda. In particolare, l'Autore afferma che l'art. 5 c 2 del nuovo Codice prosegue il processo di "civilizzazione" del diritto amministrativo, ampliando l'ambito di risarcibilità delle situazioni giuridiche coinvolte nelle procedure di gara. Tale processo, però, rischia di incontrare un ostacolo nel successivo c. 3 il quale qualifica come "colpevole" l'affidamento ingeneratosi a fronte di una illegittimità "agevolmente rilevabile".
Buona fede, affidamento e responsabilità civile della P.A. nel nuovo codice dei contratti pubblici
Marco Luigi Antonioli
Primo
2023
Abstract
Following an examination of the principles governing public contracts and their hierarchy as codified in Legislative Decree 36/2023, the author focuses on the relationship between the public administration's liability and the good faith principle, examining the legal implications of the former on the latter. Specifically, it is stated that by broadening the range of legal problems that can be resolved in connection with public procurement, Article 5 c. 2 of the new Code keeps the process of "civilising" administrative law going. This procedure, however, may hit a roadblock in the form of c. 3, which designates as "culpable" the reliance that was fostered in the face of a "easily detectable" illegitimacy.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
M. Antonioli, CERIDAP, 2023.pdf
solo gestori archivio
Tipologia:
Altro materiale allegato
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
931.18 kB
Formato
Adobe PDF
|
931.18 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
Estratto-10.13130_2723-9195_2023-4-24.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
460.87 kB
Formato
Adobe PDF
|
460.87 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.