The article’s intention is to reconstruct, in the absence of documents attesting to which volumes Ariosto’s library consisted of or their survival, the cultural framework of the book circulation that might have reached the poet’s hands. As such, we have identified which prints penned by classical and modern authors were sold in Ferrara’s stationers workshops between the end of the fifteenth century and the first thirty years of the sixteenth century. Furthermore, we have attempted to indicate which texts Ariosto could have accessed thanks to the loan of friends such as Alberto Pio da Carpi or Celio Calcagnini or through consultation at the Este court library and that of the Cathedral or, even at the Gonzaga library in Mantua. Finally, we have identified the editions to which Ariosto most likely resorted for some authors (e.g., the Dante & Petrarch aldini, the Mambriano, etc.), although without the possibility of confirming the works specimen the poet actually owned. In addition, the article is accompanied by an appendix which details information about prints and manuscripts circulating in Ferrara at Ariosto’s time or that the poet might have accessed.
In assenza di documenti che attestino di quali volumi fosse composta la biblioteca di Ariosto, una loro sopravvivenza o una loro effettiva riconoscibilità, l'articolo tenta di ricostruire il quadro culturale della circolazione dei libri che potrebbero essere giunti nelle mani del poeta. Si è pertanto individuato quali tipi di stampe di autori classici e moderni fossero vendute nelle botteghe dei cartolai ferraresi tra la fine del Quattrocento e il primo trentennio del Cinquecento. Inoltre, si è cercato di indicare a quali opere Ariosto potesse accedere grazie al prestito di amici come Alberto Pio da Carpi o Celio Calcagnini o attraverso la consultazione della biblioteca della corte estense e di quella della Cattedrale o, ancora, della biblioteca dei Gonzaga a Mantova. Inoltre, sono state almeno individuate le edizioni a cui Ariosto molto probabilmente ricorreva per alcuni autori (ad esempio, le aldine di Dante e Petrarca, il Mambriano, ecc.), pur senza la possibilità di identificarne gli esemplari effettivamente posseduti. Infine, l'articolo è corredato da un'appendice che riporta informazioni dettagliate su stampe e manoscritti che circolavano a Ferrara all'epoca di Ariosto o a cui il poeta avrebbe potuto accedere.
«Un mirabile impasto di infiniti ricordi». La biblioteca immaginata di Ariosto / «An admirable mixture of infinite memories». Ariosto’s imaginated library
Valentina Gritti
Primo
2023
Abstract
The article’s intention is to reconstruct, in the absence of documents attesting to which volumes Ariosto’s library consisted of or their survival, the cultural framework of the book circulation that might have reached the poet’s hands. As such, we have identified which prints penned by classical and modern authors were sold in Ferrara’s stationers workshops between the end of the fifteenth century and the first thirty years of the sixteenth century. Furthermore, we have attempted to indicate which texts Ariosto could have accessed thanks to the loan of friends such as Alberto Pio da Carpi or Celio Calcagnini or through consultation at the Este court library and that of the Cathedral or, even at the Gonzaga library in Mantua. Finally, we have identified the editions to which Ariosto most likely resorted for some authors (e.g., the Dante & Petrarch aldini, the Mambriano, etc.), although without the possibility of confirming the works specimen the poet actually owned. In addition, the article is accompanied by an appendix which details information about prints and manuscripts circulating in Ferrara at Ariosto’s time or that the poet might have accessed.File | Dimensione | Formato | |
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