The search for an architectural image capable of reinforcing a sense of national identity passes, in Ferrara, through the emphasizing of brick red: in the second half of the nineteenth century and in the first decades of the twentieth century, extensive patination of brick surfaces was carried out to accentuate the red coloring of architectural terracottas. Residual traces of these interventions are found at restoration sites, but we do not know which mixtures were actually applied. Some circumscribed testimonies of the period, mainly left by two personalities who had a great influence on Ferrara architecture and on the emphasis of its terracotta image, Ferdinando Canonici and Eugenio Righini, provide hints of some field experiments that can be interpreted, starting from the vocabulary used to describe its constituents: unlike historical terminologies, lemmas referable to specific components now appear, such as litharge and alumina fluosilicate.
La ricerca di una immagine dell'architettura in grado di rafforzare il sentimento di unità nazionale è passata, a Ferrara, attraverso l'enfatizzazione del colore rosso mattone: nella seconda metà del XIX secolo e nei primi decenni del XX, estese patinature delle superfici in laterizio sono state realizzate per accentuare la coloritura rossa delle terrecotte architettoniche. Tracce residue di questi interventi si trovano nei cantieri di restauro, ma non sappiamo quali miscele siano state effettivamente applicate. Alcune testimonianze circoscritte dell'epoca, lasciate principalmente da due fugure che hanno avuto una grande influenza sull'architettura ferrarese e sull'enfatizzazione della sua immagine in terracotta, Ferdinando Canonici ed Eugenio Righini, forniscono accenni ad alcune sperimentazioni sul campo che possono essere interpretate, a partire dal vocabolario utilizzato per descriverne i costituenti: a differenza delle terminologie storiche, compaiono ora lemmi riferibili a componenti specifici, come litargirio e fluosilicato di allumina.
Trattamenti e patinature delle terrecotte architettoniche ferraresi: ricette e sperimentazioni tra metà Ottocento e inizio Novecento
Fabbri Rita
Primo
2023
Abstract
The search for an architectural image capable of reinforcing a sense of national identity passes, in Ferrara, through the emphasizing of brick red: in the second half of the nineteenth century and in the first decades of the twentieth century, extensive patination of brick surfaces was carried out to accentuate the red coloring of architectural terracottas. Residual traces of these interventions are found at restoration sites, but we do not know which mixtures were actually applied. Some circumscribed testimonies of the period, mainly left by two personalities who had a great influence on Ferrara architecture and on the emphasis of its terracotta image, Ferdinando Canonici and Eugenio Righini, provide hints of some field experiments that can be interpreted, starting from the vocabulary used to describe its constituents: unlike historical terminologies, lemmas referable to specific components now appear, such as litharge and alumina fluosilicate.File | Dimensione | Formato | |
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