Since the Treaty of Rome, its Article 39 (just like Article 39 TFEU) has closely guarded the objectives of the CAP, so that they have never been considered in need of adjustment to changes in historical, economic, and social contexts. Among the ways for achieving these purposes, particular emphasis is placed on the “rationality” that should characterize the development of production. This involves tempering the need for increased productivity with an economically reasonable and flexible approach to the market, ensuring a «better use of production factors» and fostering «technological progress». In this framework of principles and objectives, the digitalization of agri-food supply chains is therefore an essential tool. The renewed relevance of the food security issue, within the context of the ongoing warfare and postpandemic scenario, requires us to act on multiple fronts. This calls for a more radical reconsideration of the CAP than the one underlying the 2023-2027 reform. The direction should lean towards greater decoupling and flexibility, accompanied by substantial investments in innovation. These investments are crucial to endow the system with the ability to respond more promptly to imbalances, such as those experienced in recent years. Additionally, they address the clear need to compensate for production reductions that may result from the full implementation of climate and environmental sustainability strategies central to EU policies (Green Deal and Farm-to-Fork Strategy). It is important to avoid the mistake of assigning exclusive importance to the environmental dimension of sustainability. On the contrary, there’s a need to constantly balance it with its economic and social dimensions. Essential to this balance is the safeguarding of the value of food availability and food accessibility.
Fin dal trattato di Roma, il suo art. 39 (al pari dell’art. 39 TFUE) ha custodito gelosamente le finalità della PAC, tanto che esse non sono mai state ritenute bisognose di adeguamento al mutare dei contesti storici, economici e sociali. Fra le modalità di realizzazione dei fini, di particolare interesse è la “razionalità” che deve caratterizzare lo sviluppo della produzione, imponendo di relativizzare la necessità di incremento della produttività, con un approccio economicamente ragionevole e flessibile al mercato, con un «impiego migliore dei fattori della produzione» e uno sviluppo del «progresso tecnico». La digitalizzazione delle filiere, in questo quadro di principi e obiettivi, è pertanto strumento essenziale. La rinnovata attualità del problema della food security, nel contesto bellico e post-pandemico che viviamo, impone di agire su più fronti, con un ripensamento della PAC più radicale di quello alla base della riforma 2023-2027, in direzione di maggiore disaccoppiamento e flessibilità, e con forti investimenti orientati all’innovazione, sia per conferire al sistema la capacità di reagire più prontamente a situazioni di squilibrio come quelle sperimentate negli ultimi anni, sia per l’evidente necessità di compensare possibili riduzioni di produzione, conseguenti alla piena attuazione delle strategie climatiche e ambientali di sostenibilità che sono al centro delle politiche UE (Green Deal e Farm-to-Fork Strategy). Tutto ciò, senza cadere nell’errore di assegnare alla dimensione ambientale della sostenibilità un rilievo esclusivo, ma al contrario valorizzando la necessità di bilanciare costantemente quest’ultima con le sue dimensioni economica e sociale, ai cui fini altrettanto essenziale appare la tutela del valore della food availability e della food accessibility.
L’agricoltura 4.0: il futuro del settore agroalimentare e il filo rosso che lo lega alle origini della PAC
Borghi P.
2023
Abstract
Since the Treaty of Rome, its Article 39 (just like Article 39 TFEU) has closely guarded the objectives of the CAP, so that they have never been considered in need of adjustment to changes in historical, economic, and social contexts. Among the ways for achieving these purposes, particular emphasis is placed on the “rationality” that should characterize the development of production. This involves tempering the need for increased productivity with an economically reasonable and flexible approach to the market, ensuring a «better use of production factors» and fostering «technological progress». In this framework of principles and objectives, the digitalization of agri-food supply chains is therefore an essential tool. The renewed relevance of the food security issue, within the context of the ongoing warfare and postpandemic scenario, requires us to act on multiple fronts. This calls for a more radical reconsideration of the CAP than the one underlying the 2023-2027 reform. The direction should lean towards greater decoupling and flexibility, accompanied by substantial investments in innovation. These investments are crucial to endow the system with the ability to respond more promptly to imbalances, such as those experienced in recent years. Additionally, they address the clear need to compensate for production reductions that may result from the full implementation of climate and environmental sustainability strategies central to EU policies (Green Deal and Farm-to-Fork Strategy). It is important to avoid the mistake of assigning exclusive importance to the environmental dimension of sustainability. On the contrary, there’s a need to constantly balance it with its economic and social dimensions. Essential to this balance is the safeguarding of the value of food availability and food accessibility.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
BORGHI-3.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione
158.43 kB
Formato
Adobe PDF
|
158.43 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


