Eduard C. Lindeman (St. Clair, Michigan 1885 – New York 1953) develops the most relevant ideas of The Meaning of Adult Education (1926) on this concept: “Knowing-behavior, which is intelligence, is social in two direction: it takes others into account and it calls forth more intelligent responses from others” (p. 165). Starting from implications of “social intelligence” for Adult education field (experiential learning, mutual teaching/learning, etc.), this article intends to explore the relationship between individual and collective dimension about the “mature” mentality/behaviors. That is, those behaviors that deal reality in meaningful perspective, making possible conscious actions and assuming that the development of individual takes place together with community, which the individual belongs and participates at the same time. From these reflections, interesting ideas derive for understanding the links between citizenship, democracy and education (of adults) that Lindeman has strengthened on a theoretical level and in practice, providing for learning contexts based on collaboration and sharing knowledge.
“Il comportamento consapevole, che è intelligenza, è sociale in due direzioni: prende in considerazione gli altri e provoca reazioni più intelligenti da parte degli altri”: è attorno a questa affermazione che Eduard C. Lindeman (St. Clair, Michigan 1885 – New York 1953) articola i costrutti più significativi di The Meaning of Adult Education (1926, p. 165). A partire dalle implicazioni dell’“intelligenza sociale” nell’ambito dell’educazione degli adulti (apprendimento esperienziale, mutuo insegnamento/apprendimento ecc.), questo articolo approfondisce il rapporto tra dimensione individuale e collettiva nello sviluppo di mentalità/condotte “mature”, tali nella misura in cui ravvisano nella problematizzazione/significazione della realtà la possibilità di intervenirvi consapevolmente, posto che il singolo esiste nella comunità cui appartiene e partecipa al contempo. Ne derivano interessanti spunti per comprendere i nessi tra cittadinanza, democrazia ed educazione (degli adulti) che Lindeman ha irrobustito sul piano teorico e delle prassi, insistendo sulla necessità di dar vita a contesti apprenditivi basati sulla collaborazione e condivisione dei processi/prodotti della conoscenza.
Intelligenza sociale, co-partecipazione, qualità della vita: l’Educazione degli adulti come impresa collettiva nella visione di E.C. Lindeman
Marescotti E.
Primo
2023
Abstract
Eduard C. Lindeman (St. Clair, Michigan 1885 – New York 1953) develops the most relevant ideas of The Meaning of Adult Education (1926) on this concept: “Knowing-behavior, which is intelligence, is social in two direction: it takes others into account and it calls forth more intelligent responses from others” (p. 165). Starting from implications of “social intelligence” for Adult education field (experiential learning, mutual teaching/learning, etc.), this article intends to explore the relationship between individual and collective dimension about the “mature” mentality/behaviors. That is, those behaviors that deal reality in meaningful perspective, making possible conscious actions and assuming that the development of individual takes place together with community, which the individual belongs and participates at the same time. From these reflections, interesting ideas derive for understanding the links between citizenship, democracy and education (of adults) that Lindeman has strengthened on a theoretical level and in practice, providing for learning contexts based on collaboration and sharing knowledge.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Marescotti articolo PEDAGOGIA OGGI 2023.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
551.59 kB
Formato
Adobe PDF
|
551.59 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.