In 1973 the Italian edition of the Report Learning To Be: The World of Education Today and Tomorrow was published with the title Rapporto sulle strategie dell’educazione. That document was drafted by the International Commission for Education Development chaired by Edgar Faure and it sanctioned on the political level what critical pedagogies had already denounced, i.e. the ineffectiveness of school systems in removing social inequalities and injustices. The perspectives of changed provided by the Faure Report were based on the paradigm of “educating community” and even than it promoted a concept of progress regulated by the principle of sustainability. Starting from the analysis of the context and the crisis reasons, the essay underlines and argues several instances of change developed from that political and cultural season and currently related to the function of the school in the perspective of lifelong learning.

Nel 1973 veniva pubblicata l’edizione italiana del rapporto Learning To Be: The World of Education Today and Tomorrow con il titolo Rapporto sulle strategie dell’educazione. Quel documento, redatto dalla Commissione internazionale per lo sviluppo dell’educazione presieduta da Edgar Faure, sancì sul piano politico ciò che le pedagogie critiche di quegli anni avevano già denunciato, ovvero l’inefficacia dei sistemi scolastici in tutto il mondo nel rimuovere disuguagliane e ingiustizie sociali. Le indicazioni di cambiamento fornite dal Rapporto Faure si fondavano sul paradigma della comunità educante e promuovevano già allora una concezione di progresso regolato dal principio di sostenibilità. A partire da un’analisi del contesto e dei versanti di crisi, il presente articolo evidenzia e argomenta le molteplici istanze di rinnovamento che, inaugurate da quella stagione politico-culturale, interessano l’identità e la funzione della scuola contemporanea nella prospettiva dell’educazione permanente.

Valore della scuola, comunità educante e sostenibilità: l’eredità del Rapporto Faure cinquant’anni dopo

Marescotti, Elena
Ultimo
2023

Abstract

In 1973 the Italian edition of the Report Learning To Be: The World of Education Today and Tomorrow was published with the title Rapporto sulle strategie dell’educazione. That document was drafted by the International Commission for Education Development chaired by Edgar Faure and it sanctioned on the political level what critical pedagogies had already denounced, i.e. the ineffectiveness of school systems in removing social inequalities and injustices. The perspectives of changed provided by the Faure Report were based on the paradigm of “educating community” and even than it promoted a concept of progress regulated by the principle of sustainability. Starting from the analysis of the context and the crisis reasons, the essay underlines and argues several instances of change developed from that political and cultural season and currently related to the function of the school in the perspective of lifelong learning.
2023
Cornacchia, Matteo; Marescotti, Elena
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
articolo Cornacchia Marescotti RP 227 2023 PDF A.pdf

accesso aperto

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 453.91 kB
Formato Adobe PDF
453.91 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2517030
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact