This article is part of the celebrations for the centenary of the birth of Mario Lodi, with the aim of highlighting and arguing the contribution that he has given to conceiving (and practicing) education as a permanent process. This means being aware that education extends beyond school (lifelong and lifewide education) and, for this reason, paying particular attention to those features that herald the adulthood. Participation, sense of community, creative exercise, and listening are not only “instructional strategies” but also and above all ways of being, lifestyles, values that school – and the teacher – must develop in a long-term and social perspective.

In occasione delle celebrazioni per il centenario della nascita di Mario Lodi, il presente contributo intende evidenziare ed argomentare il contributo che il Maestro ha dato al concepire (e praticare) l’educazione come permanente, ovvero con la consapevolezza del suo estendersi al di fuori della scuola e, per questo, prestando particolare attenzione proprio a quei tratti che preludono all’identità adulta. Partecipazione, senso di comunità, esercizio creativo, ascolto si configurano così non solo come “strategie didattiche”, ma anche e soprattutto come modi di essere, stili di vita, abiti valoriali che sta alla scuola – e al maestro – coltivare in una prospettiva di lunga durata e di sviluppo sociale.

Essere bambini per diventare adulti (e viceversa). Educazione permanente, alleanza intergenerazionale e scuola della vita in Mario Lodi

Marescotti Elena
2023

Abstract

This article is part of the celebrations for the centenary of the birth of Mario Lodi, with the aim of highlighting and arguing the contribution that he has given to conceiving (and practicing) education as a permanent process. This means being aware that education extends beyond school (lifelong and lifewide education) and, for this reason, paying particular attention to those features that herald the adulthood. Participation, sense of community, creative exercise, and listening are not only “instructional strategies” but also and above all ways of being, lifestyles, values that school – and the teacher – must develop in a long-term and social perspective.
2023
Marescotti, Elena
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
articolo_Marescotti_Ricerche_Pedagogiche_226_2023.pdf

accesso aperto

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 455.59 kB
Formato Adobe PDF
455.59 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2506890
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact