Analog and Digital Drawing. Reflections about architectures painted by Francesco del Cossa in Palazzo di Schifanoia · The research on the perspectives painted by Francesco del Cossa in the Salone dei Mesi in Schifanoia Palace in Ferrara (1469-70) made it possible to rediscover the shapes and sizes of the two celebratory architectures located in the band dedicated to Borso d’Este. Starting from these results, some videoclips were produced with the aim of illustrating the complex geometric process used by the Ferrarese painter. In light of this experience, this paper proposes some reflections on the relationship between analogic drawing (painted perspectives) and digital drawing (survey, 3d models and multimedia products) in the field of museum communication.
La ricerca sulle prospettive dipinte da Francesco del Cossa nel Salone dei Mesi del Palazzo di Schifanoia a Ferrara (1469-1470) ha consentito di riscoprire forme e misure delle due architetture celebrative collocate nella fascia dedicata a Borso d’Este. A partire da questi esiti sono stati prodotti alcuni videoclip con lo scopo di illustrare il complesso processo geometrico utilizzato dal pittore ferrarese. Alla luce di questa esperienza, il presente contributo propone alcune riflessioni sul rapporto tra disegno analogico (prospettive dipinte) e quello digitale (rilievi, modelli e prodotti multimediali) nell’ambito della comunicazione museale.
Disegno analogico e disegno digitale. Riflessioni sulle architetture dipinte da Francesco del Cossa a Schifanoia
Incerti manuela
Primo
2022
Abstract
Analog and Digital Drawing. Reflections about architectures painted by Francesco del Cossa in Palazzo di Schifanoia · The research on the perspectives painted by Francesco del Cossa in the Salone dei Mesi in Schifanoia Palace in Ferrara (1469-70) made it possible to rediscover the shapes and sizes of the two celebratory architectures located in the band dedicated to Borso d’Este. Starting from these results, some videoclips were produced with the aim of illustrating the complex geometric process used by the Ferrarese painter. In light of this experience, this paper proposes some reflections on the relationship between analogic drawing (painted perspectives) and digital drawing (survey, 3d models and multimedia products) in the field of museum communication.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Incerti (2).pdf
solo gestori archivio
Descrizione: Full text editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
1.26 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.26 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.