The New Agenda for Adult Learning (NEEAL 2030) defines priorities for future educational actions and policies by establishing four pillars: inclusion, sustainability, justice, resilience. In spite of the innovative potential enunciated, the document reveals critical aspects on which it is necessary to propose a pedagogically oriented reflection in order to create a living culture of lifelong learning, generating a comprehensive and personalized approach to adult learning.
La nuova Agenda per l’apprendimento degli adulti (NEAAL 2030) definisce le priorità per le azioni e le politiche formative future, stabilendo a fondamento quattro pilastri: inclusione, sostenibilità, giustizia, resilienza. Nonostante le potenzialità innovative enunciate, il documento rivela aspetti di criticità su cui è necessario proporre una riflessione pedagogicamente orientata per dar vita ad una viva cultura dell’apprendimento permanente, capace di generare un approccio globale e personalizzato all’apprendimento adulto.
NEAAL 2030: per un impegno permanente nell’Educazione degli adulti. Formatori e learner tra accessibilità, responsabilità e resilienza
Elena MarescottiCo-primo
;
2022
Abstract
The New Agenda for Adult Learning (NEEAL 2030) defines priorities for future educational actions and policies by establishing four pillars: inclusion, sustainability, justice, resilience. In spite of the innovative potential enunciated, the document reveals critical aspects on which it is necessary to propose a pedagogically oriented reflection in order to create a living culture of lifelong learning, generating a comprehensive and personalized approach to adult learning.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
Articolo Marescotti Chianese LLL 2022.pdf
accesso aperto
Descrizione: Full text editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
366.51 kB
Formato
Adobe PDF
|
366.51 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.