The guidelines about Third Mission/Social Impact published by the Italian relevant authority (ANVUR) in November 2018 are focused also on the academic libraries’ heritage and on the activities aimed to promote it. This heritage – not only the special collections but also the buildings where libraries are housed – is unique and original, so can identify each library. As libraries’ heritage is often fascinating, as well as outstanding from the historical and artistic points of view, and sometimes of local interest, it can attract non-academic audiences, too. Many different skills (about history, bibliography, ICT, marketing, financial management etc.) are required to manage projects on libraries’ heritage, so cooperation both with academic staff and external partners may be helpful. Furthermore, this perspective can make academic libraries explore new ways to strengthen their role in society (e.g. cultural tourism). An evaluation scheme for such activities is proposed thanks to some methodological suggestions gathered from professional literature, guidelines, reports and case-studies. The scheme refers to academic libraries in the context of Third Mission/Social Impact.

Le Linee guida per la valutazione di Terza Missione/Impatto Sociale pubblicate da ANVUR nel novembre 2018 si focalizzano anche sulla gestione del patrimonio storico delle biblioteche di università e sulle attività di valorizzazione ad esso correlate. A motivo della propria unicità e originalità, il patrimonio storico e speciale - non solo le collezioni ma anche gli edifici che le ospitano - identifica la singola biblioteca e può rivelarsi utile per avvicinare anche i non esperti, per il fascino che esercita ed il valore storico-artistico, spesso unito all’interesse locale, che spesso lo contraddistingue. Per far fronte alla complessa articolazione dei progetti di valorizzazione e alla necessità di competenze diverse per realizzarli (storiche, bibliografiche, informatiche, di comunicazione e marketing, economico-gestionali, etc.), importante è la collaborazione sia all’interno dell’ateneo sia con partner esterni. Il settore può aprirsi ad ambiti d’azione ancora poco esplorati dalle biblioteche delle università (p.e. turismo culturale), contribuendo a rafforzare il ruolo di questi istituti nella società. A partire dai suggerimenti metodologici derivati dall’analisi di letteratura professionale, linee guida, reports e casi-studio, è stata elaborata una prima proposta di schema di valutazione delle attività di questo tipo svolte dalle biblioteche di università e riconducibili al quadro di Terza Missione/Impatto Sociale.

Atenei, Terza Missione e patrimonio storico e speciale delle biblioteche. Verso un modello di valutazione

Bernabè Anna;
2020

Abstract

The guidelines about Third Mission/Social Impact published by the Italian relevant authority (ANVUR) in November 2018 are focused also on the academic libraries’ heritage and on the activities aimed to promote it. This heritage – not only the special collections but also the buildings where libraries are housed – is unique and original, so can identify each library. As libraries’ heritage is often fascinating, as well as outstanding from the historical and artistic points of view, and sometimes of local interest, it can attract non-academic audiences, too. Many different skills (about history, bibliography, ICT, marketing, financial management etc.) are required to manage projects on libraries’ heritage, so cooperation both with academic staff and external partners may be helpful. Furthermore, this perspective can make academic libraries explore new ways to strengthen their role in society (e.g. cultural tourism). An evaluation scheme for such activities is proposed thanks to some methodological suggestions gathered from professional literature, guidelines, reports and case-studies. The scheme refers to academic libraries in the context of Third Mission/Social Impact.
2020
Bernabè, Anna; Tinti, Paolo
File in questo prodotto:
Non ci sono file associati a questo prodotto.

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2500359
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus 3
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? 3
social impact