Classes about mathematics education within the degree in “Scienze della FormazionePrimaria” must work both on the content knowledge and the pedagogical knowledgeof content. Possible strategies to evaluate content knowledge have been deep studiedin the past. It seems more difficult to find suitable data about the pedagogical knowledgeof content. In this contribution we present a task that is aimed at evaluating this aspectof future teachers’ knowledge. Through an a priori analysis and a first exploratory analy-sis of answers, we question the content validity of the task. We conclude that the task iscoherent with the model of mathematical knowledge for teaching by Ball and colleagues,but there are still some critical issues requiring a modification if we want to guaranteethe content validity of the task.
I corsi relativi alle didattiche disciplinari all’interno dei corsi di laurea in Scienze della For-mazione Primaria devono necessariamente lavorare sia sulla conoscenza disciplinare, siasulla conoscenza pedagogica del contenuto. Le modalità per valutare la conoscenza delladisciplina sono state studiate approfonditamente; appare più difficile trovare dati rilevantisulla conoscenza pedagogica del contenuto. In questo contributo si propone una conse-gna volta a valutare questo aspetto della conoscenza dei futuri insegnanti. Attraversoun’analisi a priori e una prima analisi esplorativa di alcune risposte da parte dei corsisti, cisi interroga sulla validità di contenuto. Si conclude che la consegna si attiene al modelloteorico della conoscenza della matematica dell’insegnamento di Ball e colleghi, sebbenesiano presenti delle criticità su cui occorrerà intervenire per garantire la validità della con-segna.
The education of future mathematics teachers: evaluating pedagogical knowledge of content
Ferretti F
;
2019
Abstract
Classes about mathematics education within the degree in “Scienze della FormazionePrimaria” must work both on the content knowledge and the pedagogical knowledgeof content. Possible strategies to evaluate content knowledge have been deep studiedin the past. It seems more difficult to find suitable data about the pedagogical knowledgeof content. In this contribution we present a task that is aimed at evaluating this aspectof future teachers’ knowledge. Through an a priori analysis and a first exploratory analy-sis of answers, we question the content validity of the task. We conclude that the task iscoherent with the model of mathematical knowledge for teaching by Ball and colleagues,but there are still some critical issues requiring a modification if we want to guaranteethe content validity of the task.I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


