The reflections conducted in this article intend to contribute to the ongoing debate on the importance of shared narration as an elective device in the protective processes aimed at making adoptive paths resilient. They are the result of a series of qualitative training projects, carried out mainly in the Emilia area in the last five years (2017-2022) with groups of adoptive families, awaiting adoption and with custody sine die transformed into adoption. In line with the methodological approach adopted, the epistemological background that frames our arguments is of the hermeneutic type, that is, it refers to an Interpretative Pedagogy. In this context of signification, the framework of narrative pedagogy assumes particular importance with particular attention to the relational dimension as a central device in every protective process and specifically in training for adults. With this brief examination of a central focus on the phenomenon of adoption, the re-elaboration of loss and the shared construction of multiple belonging, it is our intention to participate in the scientific debate around these crucial issues and disseminate them, in the pedagogical field, criticality to contribute to their examination.
Le riflessioni condotte in questo articolo hanno lo scopo di apportare un contributo al dibattito in corso sull’importanza della narrazione condivisa come dispositivo elettivo nei processi protettivi volti a rendere resilienti i percorsi adottivi. Sono il risultato di una serie di progetti formativi, di tipo qualitativo, realizzati prevalentemente nel territorio emiliano nell’arco dell’ultimo quinquennio (2017- 2022) con gruppi di famiglie adottive, in attesa di adozione e con affidamenti sine die trasformati in adozione. In coerenza con l'approccio metodologico adottato, lo sfondo epistemologico che fa da cornice alle nostre argomentazioni è di tipo ermeneutico, ovvero fa riferimento ad una Pedagogia Interpretativa. In questo ambito di significazione, assume particolare rilievo il framework della pedagogia narrativa con particolare attenzione alla dimensione relazionale quale dispositivo centrale in ogni processo protettivo e nello specifico nella formazione agli adulti. Con questa breve disamina su un focus centrale nel fenomeno adottivo, la rielaborazione della perdita e la costruzione condivisa di appartenenze plurime, è nostra intenzione partecipare al dibattito scientifico intorno a questi temi di cruciale importanza e divulgarne, in ambito pedagogico, le criticità al fine di contribuire alla loro disamina.
Il vuoto dell’abbandono tra costruzione dell’identità e recupero delle origini
Paola Bastianoni
Primo
2022
Abstract
The reflections conducted in this article intend to contribute to the ongoing debate on the importance of shared narration as an elective device in the protective processes aimed at making adoptive paths resilient. They are the result of a series of qualitative training projects, carried out mainly in the Emilia area in the last five years (2017-2022) with groups of adoptive families, awaiting adoption and with custody sine die transformed into adoption. In line with the methodological approach adopted, the epistemological background that frames our arguments is of the hermeneutic type, that is, it refers to an Interpretative Pedagogy. In this context of signification, the framework of narrative pedagogy assumes particular importance with particular attention to the relational dimension as a central device in every protective process and specifically in training for adults. With this brief examination of a central focus on the phenomenon of adoption, the re-elaboration of loss and the shared construction of multiple belonging, it is our intention to participate in the scientific debate around these crucial issues and disseminate them, in the pedagogical field, criticality to contribute to their examination.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
PeV 2 2022 Online Bastianoni.pdf
solo gestori archivio
Descrizione: Il vuoto dell’abbandono tra costruzione dell’identità e recupero delle origini
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione
285.1 kB
Formato
Adobe PDF
|
285.1 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri Richiedi una copia |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


