Within the framework of current debate on sustainability, this article addresses the concepts of limit and wisdom, as complex constructs which are always regarding education, meaning of human activities, ideal purposes of our choices and behaviors, and human fulfillment itself. Therefore, in an educational perspective, the discussion focus on some classic essays of the culture of sustainability (e.g. the writings by Carson, Commoner, Leopold, Lovelock, Tiezzi), highlighting thought, concepts, guidelines which are referring to a vision of limit as wisdom, in the sense of knowledge, awareness, ethics, and vice versa. They are essential criteria for environmental management as a whole, in the name of better quality of life for all.

L’articolo affronta, in riferimento all’attuale dibattito sulla sostenibilità, i concetti di limite e di saggezza. Entrambi sono costrutti complessi, che chiamano sempre in causa una dimensione educativa, di significazione delle attività umane, di orizzonte di senso circa il “verso dove” dirigere scelte e condotte e, quindi, la stessa realizzazione umana. La trattazione si focalizza quindi su alcuni saggi classici della cultura della sostenibilità (ad esempio, i lavori di Carson, Commoner, Leopold, Lovelock, Tiezzi), in prospettiva pedagogica, evidenziando argomentazioni, concetti, idee guida che si richiamano ad una visione di limite anche nella sua accezione di saggezza, ovvero di conoscenza, consapevolezza, etica, e viceversa, quale criterio ineludibile per la gestione ambientale complessivamente intesa, nel segno di una sempre migliore qualità della vita.

Sul senso del limite e della saggezza: valenze educative. Alcuni classici del pensiero ambientalista da rileggere in chiave pedagogica

Elena Marescotti
Primo
2022

Abstract

Within the framework of current debate on sustainability, this article addresses the concepts of limit and wisdom, as complex constructs which are always regarding education, meaning of human activities, ideal purposes of our choices and behaviors, and human fulfillment itself. Therefore, in an educational perspective, the discussion focus on some classic essays of the culture of sustainability (e.g. the writings by Carson, Commoner, Leopold, Lovelock, Tiezzi), highlighting thought, concepts, guidelines which are referring to a vision of limit as wisdom, in the sense of knowledge, awareness, ethics, and vice versa. They are essential criteria for environmental management as a whole, in the name of better quality of life for all.
2022
Marescotti, Elena
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Ped. e Vita 1-2022-41-51_MARESCOTTI (1).pdf

solo gestori archivio

Descrizione: articolo completo
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: NON PUBBLICO - Accesso privato/ristretto
Dimensione 229.8 kB
Formato Adobe PDF
229.8 kB Adobe PDF   Visualizza/Apri   Richiedi una copia

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2485792
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact