The term Therapeutic Residential Care (TRC) (Whittaker, del Valle, & Holmes, 2014) involves the planful use of a purposefully constructed, multi-dimensional living environment designed to enhance or provide treatment, education, socialization, support, and protection to children and youth with identified mental health or behavioral needs. The paper illustrates, through the example of its application in a mother-child unit, a multi-component working method developed to support the therapeutic function of residential care. The method proposes a planning and evaluation tool whose systematic use promotes a group mentalization process aimed at building a shared knowledge by the staff on each guest user, reducing the fragmentation of points of view and individual representations.
Il termine Therapeutic Residential Care (TRC) (Whittaker, del Valle e Holmes, 2014) indica le forme di accoglienza residenziale che si basano su un ambiente di vita intenzionalmente pensato per produrre cambiamento e migliorare le condizioni di vita di persone che presentano problematiche e bisogni specifici. Il presente articolo illustra i risultati parziali di una ricerca intervento realizzata in una comunità mamma-bambino dove si è applicato un metodo di lavoro a più componenti sviluppato per sostenere la funzione terapeutica degli interventi di comunità. Il metodo propone uno strumento di progettazione e valutazione basato su un processo di mentalizzazione di gruppo finalizzato alla costruzione di un pensiero e di una conoscenza condivisi dallo staff su ciascun utente.
Che cos'è terapeutico nel Therapeutic Residential Care? Come analizzare e sostenere la dimensione terapeutica nelle comunità residenziali [What is therapeutic in Therapeutic Residential Care? How to support and analyse the therapeutic dimension in residential care]
Bastianoni, Paola
Secondo
;Ciriello, Monia
;
2020
Abstract
The term Therapeutic Residential Care (TRC) (Whittaker, del Valle, & Holmes, 2014) involves the planful use of a purposefully constructed, multi-dimensional living environment designed to enhance or provide treatment, education, socialization, support, and protection to children and youth with identified mental health or behavioral needs. The paper illustrates, through the example of its application in a mother-child unit, a multi-component working method developed to support the therapeutic function of residential care. The method proposes a planning and evaluation tool whose systematic use promotes a group mentalization process aimed at building a shared knowledge by the staff on each guest user, reducing the fragmentation of points of view and individual representations.File | Dimensione | Formato | |
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