This article on ecotheatre with a focus on Vietnam pursues two goals. Firstly, it discusses how theatre can address ecological concerns, utilising ancient cultural sources. Secondly, it focuses on how these concerns are dramatised in the satirical comedy Gặp nhau cuối năm (Year-End Gathering), first broadcast on Vietnamese television in 2003. The main theoretical question is how and whether theatre, and specifically television theatre, can raise awareness of the climate crisis and generate a cultural shift. While addressing the crisis, theatre does not necessarily aim at breaking conventions. It can play with rhetorical strategies to convey the complexity of the interactions between humans and nature. It can stimulate internalist factors and intrinsic motivations leading to individual or collective social and political action. Gặp nhau cuối năm is a rewriting of the legend of the three Kitchen Gods who supervise every household and present their report to the Jade Emperor, the ruler of the world. Using satire and parody to convey praise and critique, the play stimulates reflection on the social and environmental crisis and occasional indifference of the Gods. Considering the impact that the TV has on public opinion in Vietnam and the popularity reached by Gặp nhau cuối năm, it becomes clear that theatre encapsulating entertainment and critique can respond to environmental concerns, stimulate ecological thought and generate change.

Due sono gli obiettivi perseguiti da questo studio sull’ecoteatro con un focus sul Vietnam. In primo luogo, discute di come il teatro possa affrontare preoccupazioni ecologiche, utilizzando antiche fonti culturali. In secondo luogo, si concentra su come queste preoccupazioni sono drammatizzate nella commedia satirica Gặp nhau cuối năm (Raduno di fine anno) trasmessa per la prima volta dalla televisione vietnamita nel 2003. La principale questione teorica è come e se il teatro, e in particolare il teatro televisivo, possa aumentare la consapevolezza della crisi climatica e generare un cambiamento culturale. Mentre affronta la crisi, il teatro non mira necessariamente a rompere le convenzioni. Può giocare con strategie retoriche per trasmettere la complessità delle interazioni tra umano e natura. Può stimolare fattori internalisti e motivazioni intrinseche che portano all’azione sociale e politica individuale o collettiva. Gặp nhau cuối năm è una riscrittura della leggenda dei tre Dei della Cucina che supervisionano ogni famiglia e presentano il loro rapporto all’Imperatore di Giada, il sovrano del mondo. Usando la satira e la parodia per trasmettere elogi e critiche, lo spettacolo stimola la riflessione sulla crisi sociale e ambientale e l’occasionale indifferenza degli Dei. Considerando l’impatto che la TV ha sull’opinione pubblica in Vietnam e la popolarità raggiunta da Gặp nhau cuối năm, si comprende come il teatro possa unire intrattenimento e critica sociale per rispondere alle questioni ambientali, stimolare il pensiero ecologico e generare un cambiamento.

Theatre as a Platform for Ecological Critique: A Focus on Gặp nhau cuối năm

Paola, Spinozzi
Primo
;
2021

Abstract

This article on ecotheatre with a focus on Vietnam pursues two goals. Firstly, it discusses how theatre can address ecological concerns, utilising ancient cultural sources. Secondly, it focuses on how these concerns are dramatised in the satirical comedy Gặp nhau cuối năm (Year-End Gathering), first broadcast on Vietnamese television in 2003. The main theoretical question is how and whether theatre, and specifically television theatre, can raise awareness of the climate crisis and generate a cultural shift. While addressing the crisis, theatre does not necessarily aim at breaking conventions. It can play with rhetorical strategies to convey the complexity of the interactions between humans and nature. It can stimulate internalist factors and intrinsic motivations leading to individual or collective social and political action. Gặp nhau cuối năm is a rewriting of the legend of the three Kitchen Gods who supervise every household and present their report to the Jade Emperor, the ruler of the world. Using satire and parody to convey praise and critique, the play stimulates reflection on the social and environmental crisis and occasional indifference of the Gods. Considering the impact that the TV has on public opinion in Vietnam and the popularity reached by Gặp nhau cuối năm, it becomes clear that theatre encapsulating entertainment and critique can respond to environmental concerns, stimulate ecological thought and generate change.
2021
Spinozzi, Paola; Anh Cao Xuan, Thuc
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Paola Spinozzi, Thuc Anh Cao Xuan, Theatre as a Platform, 2021.pdf

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