Starting from the Profile of inclusive teachers by the European Agency for Special Needs and Inclusive Education and its fundamental values, this article will describe the partial results of a research project that is being carried out in three high schools. The research, adopting a phenomenological approach, aims to investigate and under-stand the factors favouring or hindering inclusion in the daily life of teachers and teaching assistants, analyzing the opinions and beliefs of all stakeholders. So far, 49 in-depth interviews have been administered; data collection will continue during the 2018- 2019 school year, also through focus groups and direct observations, so to investigate the theme under different viewpoints, including as many perspectives as possible. The article describes the areas of convergence and non-convergence among the fundamental values of the Profile and those emerging from the interviews with teachers,with the aim of highlighting the deeply root-ed inclusive values on the one hand, and the problems and the areas that need to be strengthened on the other.

Nel 2012 l’Agenzia Europea per i Bisogni Educativi Speciali e l’Istruzione Inclusiva ha elaborato e pubblicato il Profilo dei docenti inclusivi. Il progetto aveva come obiettivo quello di individuare e descrivere i valori, il bagaglio formativo e culturale, le competenze necessarie per far sì che chi intraprende la strada dell’insegnamento sia in grado di essere “inclusivo”, nell’accezione attribuita a questo termine dall’Agenzia stessa e dalla letteratura internazionale più autorevole sul tema. Con un approccio bottom up, l’Agenzia ha individuato quattro valori fondamentali: valorizzare la diversità; sostenere gli alunni; lavorare con gli altri; provvedere alla propria formazione lungo tutto l’arco della vita. A partire dal Profilo e dai valori fondamentali in esso descritti, il contributo illustrerà i risultati parziali di una ricerca in corso di realizzazione in tre Istituti scolastici della Capitale, considerati particolarmente efficaci dal punto di vista dell’inclusività. La ricerca, che adotta un approccio fenomenologico, si propone di evidenziare e comprendere i fattori che favoriscono o ostacolano l’inclusione nella quotidianità del lavoro di insegnanti e assistenti, indagando sulle opinioni e convinzioni di tutti i soggetti coinvolti. Ad oggi, sono state realizzate 36 interviste in profondità nei tre contesti oggetto di studio, della durata di 45 – 75 minuti l’una, tutte in fase di trascrizione e di analisi. Il contributo descrive le aree di convergenza e non convergenza tra i valori fondamentali per l’inclusione evidenziati nel Profilo dei docenti inclusivi e quelli emersi dalle interviste ai docenti. L’obiettivo è mettere in luce, da un lato, i valori consolidati e, dall’altro, le eventuali criticità e aree da rafforzare.

I docenti inclusivi tra teoria e pratica [The inclusive teachers between theory and practice]

Zanazzi Silvia
Primo
2018

Abstract

Starting from the Profile of inclusive teachers by the European Agency for Special Needs and Inclusive Education and its fundamental values, this article will describe the partial results of a research project that is being carried out in three high schools. The research, adopting a phenomenological approach, aims to investigate and under-stand the factors favouring or hindering inclusion in the daily life of teachers and teaching assistants, analyzing the opinions and beliefs of all stakeholders. So far, 49 in-depth interviews have been administered; data collection will continue during the 2018- 2019 school year, also through focus groups and direct observations, so to investigate the theme under different viewpoints, including as many perspectives as possible. The article describes the areas of convergence and non-convergence among the fundamental values of the Profile and those emerging from the interviews with teachers,with the aim of highlighting the deeply root-ed inclusive values on the one hand, and the problems and the areas that need to be strengthened on the other.
2018
Zanazzi, Silvia
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
zanazzi_docenti_2018.pdf

accesso aperto

Descrizione: Full text editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 222.71 kB
Formato Adobe PDF
222.71 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2460129
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact