The case decided by the Tax Court of Appeal of Bologna (n°1896/18) addresses the possibility by an Italian resident multinational enterprise to enjoy the fiscal benefits of a special national provision (so called "Tremonti ter" regime) once the investments made are aimed at strengthening a permanent establishment of the business abroad. The Court argues that in order for the tax benefits to be granted, the assets purchased and the investments made must be localized in Italy (whereas the wording of the law is anything but clear in this respect). The Author observes that while this restrictive interpretation might be sound and reasonable, yet it might not be entirely consistent with the non discrimination principle as defined by the OECD Model convention. The article also pinpoint the fact that most of the situations addressed by the Court while deciding the application of the "Tremonti ter" special regime might be raised also by the application of most of the Italian "Industria 4.0" special measures.

In una recente sentenza la Commissione tributaria regionale dell’Emilia Romagna (n. 1896/18) prende posizione sulla possibilità di estendere gli incentivi fiscali concessi dalla legge cd. “Tremonti-ter” anche alla società italiana che effettui investimenti presso una sua stabile organizzazione localizzata in un Paese al di fuori dello SEE. L’interpretazione giurisprudenziale che prevale (ben oltre il dato letterale della norma) è quella secondo la quale è necessario che l’impiego del cespite acquistato in regime di agevolazione avvenga anch’esso sul territorio italiano, non essendo a tal fine sufficiente che sia qui localizzata la società che effettua l’investimento sostenendone il costo. L’autore ritiene che tale linea interpretativa, sebbene ragionevole, non sia pienamente conforme con il principio di non discriminazione sancito nella maggior parte dei trattati contro le doppie imposizioni sottoscritti dall’Italia (e definito dall’OCSE nell’ambito del Modello di Convenzione), e che lo stesso tipo di problemi si possa porre, in chiave prospettica, anche per numerosi incentivi fiscali previsti dal piano di agevolazioni cd. “Industria 4.0”.

I limiti territoriali delle norme di agevolazione fiscale. Il caso della cd. “Tremonti–ter” e il possibile impatto sulle misure di Industria 4.0

greggi, marco
2019

Abstract

The case decided by the Tax Court of Appeal of Bologna (n°1896/18) addresses the possibility by an Italian resident multinational enterprise to enjoy the fiscal benefits of a special national provision (so called "Tremonti ter" regime) once the investments made are aimed at strengthening a permanent establishment of the business abroad. The Court argues that in order for the tax benefits to be granted, the assets purchased and the investments made must be localized in Italy (whereas the wording of the law is anything but clear in this respect). The Author observes that while this restrictive interpretation might be sound and reasonable, yet it might not be entirely consistent with the non discrimination principle as defined by the OECD Model convention. The article also pinpoint the fact that most of the situations addressed by the Court while deciding the application of the "Tremonti ter" special regime might be raised also by the application of most of the Italian "Industria 4.0" special measures.
2019
Greggi, Marco
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
Greggi - I limiti territoriali delle norme di agevolazione fiscale.pdf

accesso aperto

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: PUBBLICO - Pubblico con Copyright
Dimensione 92.75 kB
Formato Adobe PDF
92.75 kB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2408468
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact