The purpose of this reflection, conducted from two different perspectives, one of philosophical-educational and one of a scientific-technological nature, is to investigate the concept of agora as a public space par excellence, recalling classical tradition. Symbol, and myth, of democracy based on speech and dialogue, today has landed in technological places “places”, with “virtual” implications sometimes obscure in purpose. In this current perspective, the two authors identify positive and negative elements, strongly linked to the different cultural substratum and the different sensitivity to the knowledge of the past and the present.

Lo scopo di questa riflessione, condotta da due diversi punti di vista, uno di carattere filosofico-educativo ed uno di carattere scientifico-tecnologico, è di indagare sul concetto di agorà, come spazio pubblico per eccellenza, con richiamo alla tradizione classica. Simbolo, e mito, della democrazia fondata sul discorso e sul dialogo, oggi essa è approdata in “luoghi” a gestione tecnologica, con risvolti “virtuali” talora oscuri negli scopi. In questa prospettiva attuale, i due autori individuano elementi positivi e negativi, connessi con forza al diverso substrato culturale e alla differente sensibilità verso i saperi del passato e del presente.

Luoghi formativi: dall’agorà alla cittadinanza digitale [Training places: from agora to digital citizenship]

Gramigna, Anita
Primo
;
Poletti, Giorgio
Ultimo
2019

Abstract

The purpose of this reflection, conducted from two different perspectives, one of philosophical-educational and one of a scientific-technological nature, is to investigate the concept of agora as a public space par excellence, recalling classical tradition. Symbol, and myth, of democracy based on speech and dialogue, today has landed in technological places “places”, with “virtual” implications sometimes obscure in purpose. In this current perspective, the two authors identify positive and negative elements, strongly linked to the different cultural substratum and the different sensitivity to the knowledge of the past and the present.
2019
Gramigna, Anita; Poletti, Giorgio
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