The Jobs Act has been announced as urgent structural reform requested by Europe to make the extremely rigid Italian labour market more flexible, in order to contrast the dualism among protected workers and those without protections at all, and to guarantee them with some safeguard in the market. In addition, it launches a «confidence campaign» for firms and markets, to induce growth in labour demand and then increases in employment in exchange of more entry and exit market flexibility. It is a for the umpteenth time reform of Italian labour market, that – differently to the previous ones – wishes to tackle the dualism among insider and outsider to extend market protections to everybody, transferring existing protections in the job to the market, extending them to the outsider with support of the public actor. It will be true all this, or will be just one more announcement? And, more important, is it what we really need? In this paper, we discuss some omissis in the «legge delega» (in the Italian Constitutional right, a law approved by the Parliament which delegates the government to exert legislative power on a defined object) approved by the Italian Parliament and contradictions present in this latest announced reform that seems at zero cost and in continuum with the previous reforms starting in the ‘90s. Notwithstanding announcements inviting to bet on the confidence effect for firms and markets, being free from constraints of labour regulations, the Italian economy structural problems remain all on the table, decades of productivity stagnation first, and those related to aggregate demand and its composition, exacerbated by the state of deep depression for the Eurozone. The Jobs Act does not provide any answers to these problems.
Il "Jobs Act" è stato annunciato come una indispensabile riforma strutturale chiesta dall'Europa per rendere più flessibile il mercato del lavoro italiano e contrastare il dualismo tra lavoratori protetti e coloro che non hanno protezioni, garantendo a questi ultimi maggiori tutele di mercato. Intende anche avviare una "campagna di fiducia" per imprese e mercati e indurre una crescita della domanda di lavoro e quindi dell'occupazione, garantendo più flessibilità in entrata e in uscita. Si tratta della ennesima riforma del mercato del lavoro italiano, che dichiara però - a differenza di quelle passate - di voler estendere le tutele a tutti, trasferendo le protezioni dal posto di lavoro al mercato, estendendole agli esclusi con il sostegno del soggetto pubblico. Ma è vero tutto ciò oppure è solo un ennesimo annuncio? Ed è quello di cui abbiamo davvero bisogno? In questo lavoro si discutono le omissioni contenute nella legge delega approvata dal Parlamento e le contraddizioni presenti nella riforma annunciata. Essa appare in verità una riforma a costo zero, in tutta continuità con le precedenti riforme realizzate dagli anni Novanta. Nonostante gli annunci invitino a scommettere sull'effetto fiducia imprese e mercati, resi liberi dai vincoli posti dalle norme del lavoro, rimangono i problemi strutturali dell'economia italiana, stagnazione della produttività, e quelli di domanda aggregata e sua composizione, accentuati dallo stato di profonda depressione dell'eurozona. Il "Jobs Act" a ciò non fornisce risposte.
Il Jobs Act tra surrealismo e mistificazione: una lettura critica
PINI, Paolo
2015
Abstract
The Jobs Act has been announced as urgent structural reform requested by Europe to make the extremely rigid Italian labour market more flexible, in order to contrast the dualism among protected workers and those without protections at all, and to guarantee them with some safeguard in the market. In addition, it launches a «confidence campaign» for firms and markets, to induce growth in labour demand and then increases in employment in exchange of more entry and exit market flexibility. It is a for the umpteenth time reform of Italian labour market, that – differently to the previous ones – wishes to tackle the dualism among insider and outsider to extend market protections to everybody, transferring existing protections in the job to the market, extending them to the outsider with support of the public actor. It will be true all this, or will be just one more announcement? And, more important, is it what we really need? In this paper, we discuss some omissis in the «legge delega» (in the Italian Constitutional right, a law approved by the Parliament which delegates the government to exert legislative power on a defined object) approved by the Italian Parliament and contradictions present in this latest announced reform that seems at zero cost and in continuum with the previous reforms starting in the ‘90s. Notwithstanding announcements inviting to bet on the confidence effect for firms and markets, being free from constraints of labour regulations, the Italian economy structural problems remain all on the table, decades of productivity stagnation first, and those related to aggregate demand and its composition, exacerbated by the state of deep depression for the Eurozone. The Jobs Act does not provide any answers to these problems.File | Dimensione | Formato | |
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