The experience considered regards the particular twist that the teaching of “Philosophy of Communication and Language” (offered through elearning) has taken, following a series of choices, overthrowing all initial expectations. The setting in which the writer has operated presented, in fact, a substantial range of critical points concerning a questionable translation of e-learning on the part of the University and the characteristics of the students enrolled on the course. The students are adults (aged > 30), mainly silent in terms of active participation and without, in most cases, any strong motivation to learn and weighed down with prejudices (which they themselves admitted) towards the whole philosophy field. This contribution aims to demonstrate how, through appropriate choices, non-trivial results have been achieved compared to the starting framework (in terms of change and therefore learning, of course).
L’esperienza di cui si dà conto riguarda la particolare piega che l’insegnamento di “Filosofia della comunicazione e del linguaggio” (erogato in modalità e-learning) ha preso, dopo una serie di interventi didattici, ribaltando ogni iniziale previsione. Lo scenario in cui si è operato presentava, infatti, una gamma importante di criticità; gamma riferibile all’opinabile traduzione di e-learning fatta propria dall’Ateneo di riferimento e alle caratteristiche dei soggetti iscritti al corso: studenti adulti (età > 30 anni), per lo più silenti in termini di partecipazione attiva, privi, nella maggior parte dei casi, di una forte motivazione ad apprendere e carichi di pregiudizi (per loro stessa ammissione) nei confronti dell’intero settore filosofico. Il lavoro intende dimostrare come, attraverso scelte didattiche, opportunamente vagliate, siano stati raggiunti risultati, in termini di cambiamento, e dunque di apprendimento, non banali rispetto al quadro di partenza.
Tutti pazzi per Wittgenstein! Insegnare filosofia on-line superando pratiche riduttive dell'e-learning
LA VECCHIA, Loredana
;GANINO, Giovanni
2013
Abstract
The experience considered regards the particular twist that the teaching of “Philosophy of Communication and Language” (offered through elearning) has taken, following a series of choices, overthrowing all initial expectations. The setting in which the writer has operated presented, in fact, a substantial range of critical points concerning a questionable translation of e-learning on the part of the University and the characteristics of the students enrolled on the course. The students are adults (aged > 30), mainly silent in terms of active participation and without, in most cases, any strong motivation to learn and weighed down with prejudices (which they themselves admitted) towards the whole philosophy field. This contribution aims to demonstrate how, through appropriate choices, non-trivial results have been achieved compared to the starting framework (in terms of change and therefore learning, of course).File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
articolo Insegnare Filosofia on-line.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
291.89 kB
Formato
Adobe PDF
|
291.89 kB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.