The relationship between design and pedagogy can be examined according to different research lines. A first line of investigation concerns the innovation of teaching methodologies developed in the field of applied arts and design; another concerns the contribution offered by design to the conception and development of teaching and psycho-pedagogical aids and to the design of spaces, furnishings and communication tools dedicated to educational activities; a third, finally, concerns the contribution of design to the development of proposals capable of facilitating the methods of relationship (setting), or of improving the contexts or the "atmospheres" of learning. Often complementary research lines that have guided the editors of issue 17 of MD Journal towards theoretical reflections and design experiments that refer in various ways to the theories and innovative experiences developed over the last two centuries in the pedagogical field.

Il rapporto tra design e pedagogia può essere esaminato secondo diverse direttrici di ricerca. Una prima linea d’indagine riguarda l’innovazione delle metodologie d’insegnamento elaborate nel campo delle arti applicate e del design; un’altra è relativa al contributo offerto dal design alla concezione e messa a punto di ausili didattici e psico-pedagogici e alla progettazione di spazi, arredi e strumenti comunicativi dedicati alle attività educative; una terza, infine, concerne l’apporto del design all’elaborazione di proposte in grado di agevolare le modalità di relazione (setting), o di migliorare i contesti o le “atmosfere” di apprendimento. Direttrici di ricerca spesso complementari che hanno orientato i curatori del numero 17 di MD Journal verso riflessioni teoriche e sperimentazioni progettuali che faccia- no in vario modo riferimento alle teorie e alle esperienze innovative elaborate negli ultimi due secoli in campo pedagogico.

Educational Design

Dario Scodeller;Elisabetta Trincherini
2024

Abstract

The relationship between design and pedagogy can be examined according to different research lines. A first line of investigation concerns the innovation of teaching methodologies developed in the field of applied arts and design; another concerns the contribution offered by design to the conception and development of teaching and psycho-pedagogical aids and to the design of spaces, furnishings and communication tools dedicated to educational activities; a third, finally, concerns the contribution of design to the development of proposals capable of facilitating the methods of relationship (setting), or of improving the contexts or the "atmospheres" of learning. Often complementary research lines that have guided the editors of issue 17 of MD Journal towards theoretical reflections and design experiments that refer in various ways to the theories and innovative experiences developed over the last two centuries in the pedagogical field.
2024
Il rapporto tra design e pedagogia può essere esaminato secondo diverse direttrici di ricerca. Una prima linea d’indagine riguarda l’innovazione delle metodologie d’insegnamento elaborate nel campo delle arti applicate e del design; un’altra è relativa al contributo offerto dal design alla concezione e messa a punto di ausili didattici e psico-pedagogici e alla progettazione di spazi, arredi e strumenti comunicativi dedicati alle attività educative; una terza, infine, concerne l’apporto del design all’elaborazione di proposte in grado di agevolare le modalità di relazione (setting), o di migliorare i contesti o le “atmosfere” di apprendimento. Direttrici di ricerca spesso complementari che hanno orientato i curatori del numero 17 di MD Journal verso riflessioni teoriche e sperimentazioni progettuali che faccia- no in vario modo riferimento alle teorie e alle esperienze innovative elaborate negli ultimi due secoli in campo pedagogico.
Educational design, Psico-pedagogia, Innovazione sociale, Storia del design, Product design, Communication design, Interior design
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
MDJ_17_affiancate tutto.pdf

accesso aperto

Descrizione: versione editoriale
Tipologia: Full text (versione editoriale)
Licenza: Creative commons
Dimensione 2.32 MB
Formato Adobe PDF
2.32 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2574711
Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact