If knowledge of the dimensions of what must be represented is a necessary condition for being able to relate scientifically with the phenomenal world, knowledge of the extent of the observed phenomenon is a necessary condition for the attribution of meaning, role, and meaning of the artifact created on earth to measure the cosmos and the passage of time. Since ancient times, humanity, limited in its life cycle in the eternal flow of past and future events, has desired to project itself into eternity, trying to dominate time through its measurement and the ability to predict the cyclical return of every moment spent. This desire led to the first attempt to objectify the passage of time based on observing celestial bodies, especially the Sun, whose changing position determined the shadow and its continuous variations in the phenomenal world. Thus, in the wider context of the measure of time, the evolution of the instruments created, of the symbols adopted in the quadrants, of the use made over time of the reading of natural luminous phenomena up to the close relationship between art and science, testify how the concept of dimension and measure can be the leitmotif of scientific and artistic narrative apparatuses, through the centuries and the development of technologies to the contemporary.
Se la conoscenza delle dimensioni di ciò che dev’essere rappresentato è condizione necessaria per poterlo relazionare scientificamente con il mondo fenomenico, la conoscenza della misura del fenomeno osservato è condizione necessaria per l’attribuzione di senso, ruolo e significato dell’artefatto creato sulla terra per misurare il cosmo e il trascorrere del tempo. Sin dai tempi antichi, l’umanità, limitata nel proprio ciclo di vita nel flusso eterno degli eventi passati e futuri, ha desiderato proiettarsi nell’eternità, cercando di dominare il tempo attraverso la sua misurazione e la capacità di prevedere il ritorno ciclico di ogni istante trascorso. Questo desiderio ha portato al primo tentativo di oggettivizzare il passare del tempo basandosi sull’osservazione dei corpi celesti, specialmente il Sole, la cui mutevole posizione determinava l’ombra e le sue continue variazioni nel mondo fenomenico. Così nell’ambito più ampio della misura del tempo, l’evoluzione degli strumenti creati, dei simboli adottati nei quadranti, dell’uso che nel tempo si è fatto della lettura dei fenomeni naturali luminosi fino ad arrivare alla stretta relazione tra arte e scienza, testimoniano come il concetto di dimensione e misura possano essere il filo conduttore di apparati narrativi scientifici e artistici, attraverso i secoli e lo sviluppo di tecnologie fino al contemporaneo.
La misura del Tempo tra arte e scienza [The measurement of time between art and science]
Manuela IncertiPenultimo
;
2024
Abstract
If knowledge of the dimensions of what must be represented is a necessary condition for being able to relate scientifically with the phenomenal world, knowledge of the extent of the observed phenomenon is a necessary condition for the attribution of meaning, role, and meaning of the artifact created on earth to measure the cosmos and the passage of time. Since ancient times, humanity, limited in its life cycle in the eternal flow of past and future events, has desired to project itself into eternity, trying to dominate time through its measurement and the ability to predict the cyclical return of every moment spent. This desire led to the first attempt to objectify the passage of time based on observing celestial bodies, especially the Sun, whose changing position determined the shadow and its continuous variations in the phenomenal world. Thus, in the wider context of the measure of time, the evolution of the instruments created, of the symbols adopted in the quadrants, of the use made over time of the reading of natural luminous phenomena up to the close relationship between art and science, testify how the concept of dimension and measure can be the leitmotif of scientific and artistic narrative apparatuses, through the centuries and the development of technologies to the contemporary.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
UID_misura tempo.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.48 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.48 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


