The Sacristy of San Lorenzo in Florence, designed by Filippo Brunelleschi, likely began construction around 1422. An engraving recalls that in 1428, the year of the death of its patron, Giovanni d’Averardo dei Medici, the lantern was completed at the top of the famous umbrella dome of the main space. A small altar is located in the apse covered by a hemispherical surface with a diameter of about 4 meters, adorned with a complex and enigmatic pictorial apparatus. The painting reproduces only half of the celestial sphere, the theoretical model developed by astronomers to represent the position and movement of the stars and planets. Its fundamental elements are traced by a series of golden geometric lines, and it also features fascinating iconographies of constellations, the Sun, the Moon, and some planets. Distinguished researchers have undertaken the study of this unusual object, singularly placed in a sacred context, to identify its astronomical data and their significance. The paper presents the initial results of the research, which began with instrumental surveying (laser scanning and photogrammetry) aimed at investigating the geometry of the dome, its measurements, the system of tracing the golden lines, and the level of precision of the creators and craftsmen.
La Sacrestia Vecchia di San Lorenzo a Firenze è opera di Filippo Brunelleschi e l’inizio della sua costruzione è probabilmente da riferire al 1422. Un’incisione ricorda che nel 1428, l’anno della morte del suo committente, Giovanni d’Averardo dei Medici, viene realizzata la lanterna posta sulla sommità della famosa cupola ad ombrello dell’ambiente principale. Un piccolo altare è situato nella scarsella coperta da una superficie emisferica con diametro di circa 4 metri, decorata da un complesso ed enigmatico apparato pittorico. Il dipinto riproduce solo una metà della sfera celeste, il modello teorico messo a punto dagli astronomi per rappresentare la posizione e il movimento degli astri e dei pianeti. I suoi elementi fondamentali sono tracciati grazie ad una serie di linee geometriche dorate; sono inoltre presenti le affascinanti iconografie delle costellazioni, il Sole, la Luna e alcuni pianeti. Illustri ricercatori hanno affrontato lo studio di questo insolito oggetto, singolarmente collocato in un contesto sacro, allo scopo di individuarne i dati astronomici e il loro significato. Il contributo presenta i primi risultati della ricerca che ha preso avvio da un rilievo strumentale (laser scanner e fotogrammetrico) con il fine di indagare sulla geometria della cupola, sulle sue misure, sul sistema di tracciamento delle linee dorate e sul livello di precisione degli ideatori e degli esecutori.
Le misure della Sfera Celeste nella Sacrestia Vecchia di San Lorenzo in Firenze [The measurements of the Celestial Sphere in the Sacristia Vecchia of San Lorenzo in Florence]
Incerti Manuela
2024
Abstract
The Sacristy of San Lorenzo in Florence, designed by Filippo Brunelleschi, likely began construction around 1422. An engraving recalls that in 1428, the year of the death of its patron, Giovanni d’Averardo dei Medici, the lantern was completed at the top of the famous umbrella dome of the main space. A small altar is located in the apse covered by a hemispherical surface with a diameter of about 4 meters, adorned with a complex and enigmatic pictorial apparatus. The painting reproduces only half of the celestial sphere, the theoretical model developed by astronomers to represent the position and movement of the stars and planets. Its fundamental elements are traced by a series of golden geometric lines, and it also features fascinating iconographies of constellations, the Sun, the Moon, and some planets. Distinguished researchers have undertaken the study of this unusual object, singularly placed in a sacred context, to identify its astronomical data and their significance. The paper presents the initial results of the research, which began with instrumental surveying (laser scanning and photogrammetry) aimed at investigating the geometry of the dome, its measurements, the system of tracing the golden lines, and the level of precision of the creators and craftsmen.| File | Dimensione | Formato | |
|---|---|---|---|
|
UID_2024_emisferi.pdf
accesso aperto
Descrizione: versione editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
1.53 MB
Formato
Adobe PDF
|
1.53 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.


