We introduce some reflections on the concepts of knowledge and wisdom in educational perspective, considering them upstream because they interpret instances that, to this day, do not seem to be those required or appreciated, if not in rhetorical or extremely vague terms. In particular, we refer to various professional, leisure and community involvement contexts, which, in the name of utilitarianism, performance, presenteeism and adherence to mainstream trends demean the potentiality of education that can be found in different situations, relationships or training activities. On the other hand, to give meaning to knowledge and wisdom as guidelines for adult education makes it possible to focus on the substantial aspects of the educational process and its peculiar characteristics/purposes: quality of life, care, sharing, solidarity, beauty, personal and community development.
Si propone una riflessione sui costrutti di sapienza e di saggezza in prospettiva educativa, considerandoli inattuali nella misura in cui interpretano istanze che, nella temperie storico-culturale che stiamo vivendo, non paiono essere quelle richieste o valorizzate, se non in termini retorici o estremamente vaghi. Se, infatti, a livello di generici proclami, sapienza e saggezza sono non solo valori da ammirare, ma anche degli ideali ai quali ambire, di fatto e in svariate circostanze vengono disattesi, se non ostacolati o addirittura negati. Ci riferiamo, in particolare, a diversi contesti professionali, del tempo libero e dell’impegno politico-sociale che, nel nome dell’utilitarismo, della performance, del presenzialismo e dell’adesione ai trend più diffusi sviliscono la potenziale portata educativa di situazioni, relazioni o vere e proprie attività formative. Significare la sapienza e la saggezza quali linee guida per l’educazione degli adulti, invece, consente di mettere a tema gli aspetti sostanziali del processo educativo e delle sue caratteristiche/finalità peculiari: qualità della vita, cura, condivisione, solidarietà, bellezza, sviluppo individuale e civile.
Sapienza e saggezza: linee guida inattuali per l’educazione in età adulta nei contesti professionali, del tempo libero e dell’impegno civile
Marescotti E.
Primo
2023
Abstract
We introduce some reflections on the concepts of knowledge and wisdom in educational perspective, considering them upstream because they interpret instances that, to this day, do not seem to be those required or appreciated, if not in rhetorical or extremely vague terms. In particular, we refer to various professional, leisure and community involvement contexts, which, in the name of utilitarianism, performance, presenteeism and adherence to mainstream trends demean the potentiality of education that can be found in different situations, relationships or training activities. On the other hand, to give meaning to knowledge and wisdom as guidelines for adult education makes it possible to focus on the substantial aspects of the educational process and its peculiar characteristics/purposes: quality of life, care, sharing, solidarity, beauty, personal and community development.| File | Dimensione | Formato | |
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