After CJEU’s 44 years of continuous application of the EU competition rules, the Courage Ltd v Crehan (2001) recognised the right of the individuals to claim compensation for damages resulting from anti-competitive behavior. Furthermore, Regulation 1/2003 suggested, inter alia, the possibility of the individuals to claim compensation for damages according to the infringement of Articles 101 and 102 TFEU. From then on, the Commission has been actively committed to foster the debate and encourage the establishment of a genuine European private enforcement system. The adoption of the Directive 2014/104/EU ‘On certain rules governing actions for damages under national law for infringements of the competition law provisions of the Member States and the European Union’ represents a significant step towards the minimum harmonisation of the key substantive and procedural rules among the EU Member States. This thesis argues that the European integration process (Europeanisation) is pushing the Member States and candidate countries towards a greater convergence with the EU competition acquis. Through the transposition of the Directive 2014/104/EU, the Member States have harmonised substantive and procedural rules which is beneficial to individuals and enterprises because it provides a minimum protection across all Member States. In addition, it is commonly agreed, in academia, that the prospect of the EU membership brings domestic changes in the candidate countries. At the moment, Albania is waiting to open the negotiations for the chapters of the EU acquis. Due to the EU membership obligations stemming from the Stabilisation and Association Agreement, Albania has to transpose the Directive 2014/104/EU into the domestic legal system. Law 9121/2003, as amended, sets out the possibility of private persons taking action against an obstacle to competition in the District Court of Tirana. The existence of this right could and should be an incentive to encourage private enforcement in Albania. However, in practice, no case has been referred to so far. In this context, in order to assess the development of private enforcement and its impact on the Albanian legal system compared with the implementation in some selected EU Member States, this thesis addresses: firstly, the evolution of private enforcement at European level by examining the objectives, modalities, and actors that contributed to the development of private enforcement; secondly, the thesis analyses the Directive 2014/104/EU and how the three selected EU Member States have transposed the directive into their domestic legal system considering the discretion margin left by Article 288 TFEU and a minimum harmonisation level set out by the directive; thirdly, the thesis provides a historical development of private enforcement in Albania and how the Albanian Competition Authority addressed the transposition of the Directive 2014/104/EU. The thesis concludes that the EU private enforcement of competition law is far from being completed. More decisive steps are required to be taken at the EU level for issues that fall under the national legal system of EU Member States. Moreover, Albania, as a candidate country, should properly transpose the Directive 2004/104/EU and, most importantly, raise the awareness of the private enforcement culture.

Dopo 44 anni di applicazione continua delle regole di concorrenza dell'UE da parte della CGUE, la Courage Ltd contro Crehan (2001) ha riconosciuto il diritto delle persone a chiedere il risarcimento dei danni derivanti da comportamenti anticoncorrenziali. Inoltre, il regolamento n. 1/2003 ha suggerito, tra l'altro, la possibilità per le persone di chiedere il risarcimento del danno ai sensi degli articoli 101 e 102 TFUE. Da allora in poi, la Commissione si è impegnata attivamente a promuovere il dibattito ed a incoraggiare l'istituzione di un vero sistema europeo di applicazione a livello privatistico. L’adozione della Direttiva 2014/104 / UE ‘relativa a determinate norme che regolano le azioni per il risarcimento del danno ai sensi del diritto nazionale per violazioni delle disposizioni del diritto della concorrenza degli Stati membri e dell'Unione europea’ rappresenta un passo significativo verso l'armonizzazione minima delle principali norme procedurali tra gli Stati membri dell'UE. Questa tesi sostiene che il processo di integrazione europea (europeizzazione) sta spingendo gli Stati membri e i paesi candidati verso una maggiore convergenza con l'acquis sulla concorrenza dell'UE. Attraverso il recepimento della Direttiva 2014/104 / UE, gli Stati membri hanno armonizzato le norme sostanziali e procedurali che sono vantaggiose per le persone e le imprese poiché offrono una protezione minima in tutti gli Stati membri. Inoltre, è universalmente concordato, in ambito accademico, che la prospettiva dell'adesione all'UE porti a cambiamenti interni nei paesi candidati. Al momento, l'Albania è in attesa di aprire i negoziati per i capitoli dell'acquis dell'UE. A causa degli obblighi di adesione all'UE derivanti dall'accordo di stabilizzazione e di associazione, l'Albania deve recepire la direttiva 2014/104 / UE nell'ordinamento interno. La legge 9121/2003, cosi come modificata, stabilisce la possibilità per i privati di agire contro un ostacolo alla concorrenza presso il tribunale distrettuale di Tirana. L'esistenza di questo diritto potrebbe e dovrebbe essere un incentivo per incoraggiare l'applicazione a livello privatistico del diritto della concurrenza in Albania. Tuttavia, in pratica, nessun caso è stato finora citato. In questo contesto, al fine di valutare lo sviluppo dell'applicazione a livello privatistico e il suo impatto sul sistema giuridico albanese rispetto all'attuazione in alcuni Stati membri dell'UE selezionati, questa tesi affronta: in primo luogo, l'evoluzione dell'esecuzione privata a livello europeo esaminando gli obiettivi, le modalità e gli attori che hanno contribuito allo sviluppo dell'applicazione privata; in secondo luogo, la tesi analizza la Direttiva 2014/104 / UE e il modo in cui i tre Stati membri dell'UE selezionati hanno recepito la direttiva nel loro ordinamento giuridico nazionale considerando il margine di discrezionalità creato dall'articolo 288 TFUE e un livello minimo di armonizzazione stabilito dalla Direttiva; in terzo luogo, la tesi fornisce uno sviluppo storico dell'applicazione a livello privatistico in Albania e il modo in cui l'autorità albanese della concorrenza ha affrontato il recepimento della Direttiva 2014/104 / UE. La tesi conclude che l'applicazione a livello privatistico dell'UE del diritto della concorrenza è lontana dall' essere completata. Sono necessarie misure più decisive a livello dell'UE per le questioni che rientrano nel sistema giuridico nazionale degli Stati membri dell'UE. Inoltre, l'Albania, in quanto paese candidato, dovrebbe recepire correttamente la Direttiva 2004/104 / UE e, soprattutto, sensibilizzare l'opinione pubblica sulla cultura dell'applicazione a livello privatistico

Private Enforcement of Competition Law and the Directive 2014/104/EU on Action for Damages for Infringements of Competition Law Provisions: The Impact on Albanian Legal System compared with the Implementation in some selected EU-Member States

SKARA, GENTJAN
2020

Abstract

After CJEU’s 44 years of continuous application of the EU competition rules, the Courage Ltd v Crehan (2001) recognised the right of the individuals to claim compensation for damages resulting from anti-competitive behavior. Furthermore, Regulation 1/2003 suggested, inter alia, the possibility of the individuals to claim compensation for damages according to the infringement of Articles 101 and 102 TFEU. From then on, the Commission has been actively committed to foster the debate and encourage the establishment of a genuine European private enforcement system. The adoption of the Directive 2014/104/EU ‘On certain rules governing actions for damages under national law for infringements of the competition law provisions of the Member States and the European Union’ represents a significant step towards the minimum harmonisation of the key substantive and procedural rules among the EU Member States. This thesis argues that the European integration process (Europeanisation) is pushing the Member States and candidate countries towards a greater convergence with the EU competition acquis. Through the transposition of the Directive 2014/104/EU, the Member States have harmonised substantive and procedural rules which is beneficial to individuals and enterprises because it provides a minimum protection across all Member States. In addition, it is commonly agreed, in academia, that the prospect of the EU membership brings domestic changes in the candidate countries. At the moment, Albania is waiting to open the negotiations for the chapters of the EU acquis. Due to the EU membership obligations stemming from the Stabilisation and Association Agreement, Albania has to transpose the Directive 2014/104/EU into the domestic legal system. Law 9121/2003, as amended, sets out the possibility of private persons taking action against an obstacle to competition in the District Court of Tirana. The existence of this right could and should be an incentive to encourage private enforcement in Albania. However, in practice, no case has been referred to so far. In this context, in order to assess the development of private enforcement and its impact on the Albanian legal system compared with the implementation in some selected EU Member States, this thesis addresses: firstly, the evolution of private enforcement at European level by examining the objectives, modalities, and actors that contributed to the development of private enforcement; secondly, the thesis analyses the Directive 2014/104/EU and how the three selected EU Member States have transposed the directive into their domestic legal system considering the discretion margin left by Article 288 TFEU and a minimum harmonisation level set out by the directive; thirdly, the thesis provides a historical development of private enforcement in Albania and how the Albanian Competition Authority addressed the transposition of the Directive 2014/104/EU. The thesis concludes that the EU private enforcement of competition law is far from being completed. More decisive steps are required to be taken at the EU level for issues that fall under the national legal system of EU Member States. Moreover, Albania, as a candidate country, should properly transpose the Directive 2004/104/EU and, most importantly, raise the awareness of the private enforcement culture.
DE CRISTOFARO, Giovanni
DE CRISTOFARO, Giovanni
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
1.pdf

accesso aperto

Descrizione: PhD Thesis Gentjan Skara
Tipologia: Tesi di dottorato
Dimensione 3.72 MB
Formato Adobe PDF
3.72 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2478808
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact