In the hall of honor of the Museum of Casa Romei in Ferrara there is a Crucifixion of Christ by an unknown author dated 1350 ca. This scene, the fulcrum of a complex program, was detached from a wall of the church of Santa Caterina di Ferrara in 1935. At the bottom, on the left side, a gap interrupts the story, the meaning of which is however sensed through parts of clothes attributable to human figures. This project, through the graphic recomposition of the entire cycle and a projection of light on the gaps mentioned above, seeks to compensate for the existing void and return a more comprehensive iconographic and perceptual reading of the whole story.
Nel salone d’onore del Museo di Casa Romei a Ferrara è conservata una Crocifissione di Cristo di autore ignoto datata 1350 ca. La scena, fulcro di un complesso programma, fu staccata da una parete della chiesa di Santa Caterina di Ferrara nel 1935. In basso, sul lato sinistro, una lacuna interrompe il racconto di cui si intuisce comunque il senso grazie a parti di vesti riconducibili a figure umane. Questo progetto, attraverso la ricomposizione grafica dell’intero ciclo e una proiezione di luce sul reperto museale sopra citato, vuole risarcire il vuoto esistente e restituire una lettura iconografica e percettiva più esauriente dell’intero racconto.
Dal rilievo al projection mapping. La ricomposizione degli affreschi della chiesa di Santa Caterina Martire in Ferrara [From the Survey to Projection Mapping. The Recomposition of the Frescoes of the Church of Santa Caterina Martire in Ferrara]
Manuela Incerti
Primo
;Stefano GiannettiSecondo
;
2020
Abstract
In the hall of honor of the Museum of Casa Romei in Ferrara there is a Crucifixion of Christ by an unknown author dated 1350 ca. This scene, the fulcrum of a complex program, was detached from a wall of the church of Santa Caterina di Ferrara in 1935. At the bottom, on the left side, a gap interrupts the story, the meaning of which is however sensed through parts of clothes attributable to human figures. This project, through the graphic recomposition of the entire cycle and a projection of light on the gaps mentioned above, seeks to compensate for the existing void and return a more comprehensive iconographic and perceptual reading of the whole story.File | Dimensione | Formato | |
---|---|---|---|
UID2020_santa caterina completo indice.pdf
accesso aperto
Descrizione: Full text editoriale
Tipologia:
Full text (versione editoriale)
Licenza:
Creative commons
Dimensione
4.87 MB
Formato
Adobe PDF
|
4.87 MB | Adobe PDF | Visualizza/Apri |
I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.