This work analyses the automotive sector in the region of Southeast Asian emerging economies (namely Indonesia, Malaysia, Philippines, Thailand and Vietnam) and China. The motivations of the work stem both from the macroeconomic relevance of the industry at the global level and from the specific attention that many governments of developing countries devoted to the growth of this sector. In this context, the analysed region is probably the most interesting among developing ones. First, because it is nowadays the most important source of supply and demand. Second, because it is one of the most vivid examples of regionalisation of production around some main globally relevant poles. Finally, because in this area different experiences of selective policies for the sector (among which China's and Thailand's) were born, although with mixed results. The thesis is built around three research questions. The first is about the configuration of the sector in the region, and whether the sector itself has a regional dimension or not. The second tries to identify the determinants of the performance of the sector, in order to understand if inter–regional differences exist. The third aims at identifying whether, as for the general economic performances, also with respect to the automotive industry China represents a special case, and a potential alternative development model for the surrounding countries. The three research questions are analysed across the three chapters of the work, which analyse the sector from both a macro, meso and micro perspective. Concerning the sector's configuration in the region – first research question –, on the one hand these economies result as integrated in the same production network, while on the other hand they take on a very different role on a regional and global basis. The resulting framework is that of an overall strong area, that is internally divided between some main regional poles on one side and some marginal economies on the other. Regarding the second question, it is very clear that transnational globally dominant actors in the sector have had a huge role in shaping the automotive industry in each of the countries. However, the success of any of these economies and of their firms derives mainly by the quality of the relations that the local context and policies are able to build with the foreign actors. On the micro level, this translates in better performances for those local firms that hold direct import and export relations. Finally, the parts of the thesis related to the Chinese specificity highlights how, apart from the huge market that China represents, the selective policies implemented by governments since the 80's have played a fundamental role in the country's success in the sector. In fact, Chinese governments have focused greatly on automotive industry as a flywheel for economic development, promoting in particular some SOEs as national champions and the interaction with foreign actors for technology transfer and technology accumulation. On the micro level, differently from the regional case, this translates into better performances for firms that are involved in direct imports.

Il presente lavoro di tesi punta ad analizzare il settore automotive nel contesto dei paesi emergenti dell'Asia orientale: gli ASEAN–5 (Indonesia, Filippine, Malesia, Tailandia e Vietnam) e la Cina. Le motivazioni del lavoro derivano dall'importanza macroeconomica che il settore riveste nel contesto mondiale, e dell'investimento specifico che diversi paesi in via di sviluppo hanno fatto per la strutturazione di questa industria. In questo contesto, la regione analizzata rappresenta probabilmente la più interessante tra quelle in via di sviluppo. In primo luogo, perché essa costituisce la principale fonte di offerta e di domanda nel settore. Inoltre, perché essa costituisce un tipico esempio di regionalizzazione della produzione intorno ad alcuni centri produttivi di rilievo globale. Infine, perché al suo interno si sono date diverse importanti esperienze di politiche selettive per il settore (tra cui Cina e Tailandia) che però hanno dato luogo ad esiti differenti. Il lavoro ruota intorno a tre domande di ricerca. La prima riguarda la configurazione del settore automotive nella regione e se si possa parlare, più che di livello–paese o in ottica comparata, di una sua dimensione regionale. La seconda si interroga sulle determinanti delle performance del settore, al fine di capire se vi siano delle differenze intra–regionali. La terza vuole rintracciare se, come per le dinamiche economiche in generale, anche per quanto riguarda questa industria la Cina costituisca un caso a sé ed un potenziale modello di sviluppo alternativo per l'Asia orientale. Le domande di ricerca vengono trattate trasversalmente nei tre capitoli, i quali analizzano il settore sul piano macro, meso e micro. Per quanto riguarda la configurazione del settore nella regione, emerge da un lato che queste economie si trovano ad oggi in uno spazio produttivo integrato e, d'altro canto, che i diversi paesi rivestono un ruolo molto differenziato nella regione e su base mondiale, disegnando il quadro di un'area complessivamente forte, ma internamente caratterizzata dalla presenza di alcuni poli di attrazione e di altre economie al margine. Rispetto al secondo quesito di ricerca, si evidenzia chiaramente che la forma che l'industria dell'auto ha assunto oggi in tutti i paesi analizzati sia stata profondamente influenzata dal ruolo giocato dagli attori transnazionali dominanti nel settore. Tuttavia, il successo o meno delle economie e la possibilità per le loro imprese di ottenere buoni risultati sembra sia dovuto principalmente alla qualità dei rapporti che il contesto locale e le politiche sono in grado di sviluppare con tali attori, che su base micro si traduce in migliori performance per le imprese locali che gestiscono relazioni dirette di importazione ed esportazione. Nelle parti che ineriscono alla specificità dell'esperienza cinese, infine, rileva come, al di là dell'immenso mercato che essa rappresenta, ruolo fondamentale nel successo della Cina nel settore è stato rivestito dalle politiche selettive implementate dai governi a partire dagli anni Ottanta. Questi hanno infatti investito cospicuamente sull'automotive come volano di sviluppo, puntando in particolare su un numero limitato di campioni nazionali di proprietà pubblica e su un'interazione con gli attori esteri accuratamente pilotata e deliberatamente votata al trasferimento tecnologico e all'accumulo di risorse tecnologiche. A livello micro, questo si traduce in una caratterizzazione delle imprese più produttive che è diversa rispetto a quella della regione nel suo complesso, e che punta maggiormente sui vantaggi derivanti da forme di importazione diretta.

L'industria dell'auto in Cina e nei paesi emergenti dell'Asia orientale

POLLIO, Chiara
2016

Abstract

This work analyses the automotive sector in the region of Southeast Asian emerging economies (namely Indonesia, Malaysia, Philippines, Thailand and Vietnam) and China. The motivations of the work stem both from the macroeconomic relevance of the industry at the global level and from the specific attention that many governments of developing countries devoted to the growth of this sector. In this context, the analysed region is probably the most interesting among developing ones. First, because it is nowadays the most important source of supply and demand. Second, because it is one of the most vivid examples of regionalisation of production around some main globally relevant poles. Finally, because in this area different experiences of selective policies for the sector (among which China's and Thailand's) were born, although with mixed results. The thesis is built around three research questions. The first is about the configuration of the sector in the region, and whether the sector itself has a regional dimension or not. The second tries to identify the determinants of the performance of the sector, in order to understand if inter–regional differences exist. The third aims at identifying whether, as for the general economic performances, also with respect to the automotive industry China represents a special case, and a potential alternative development model for the surrounding countries. The three research questions are analysed across the three chapters of the work, which analyse the sector from both a macro, meso and micro perspective. Concerning the sector's configuration in the region – first research question –, on the one hand these economies result as integrated in the same production network, while on the other hand they take on a very different role on a regional and global basis. The resulting framework is that of an overall strong area, that is internally divided between some main regional poles on one side and some marginal economies on the other. Regarding the second question, it is very clear that transnational globally dominant actors in the sector have had a huge role in shaping the automotive industry in each of the countries. However, the success of any of these economies and of their firms derives mainly by the quality of the relations that the local context and policies are able to build with the foreign actors. On the micro level, this translates in better performances for those local firms that hold direct import and export relations. Finally, the parts of the thesis related to the Chinese specificity highlights how, apart from the huge market that China represents, the selective policies implemented by governments since the 80's have played a fundamental role in the country's success in the sector. In fact, Chinese governments have focused greatly on automotive industry as a flywheel for economic development, promoting in particular some SOEs as national champions and the interaction with foreign actors for technology transfer and technology accumulation. On the micro level, differently from the regional case, this translates into better performances for firms that are involved in direct imports.
DI TOMMASO, Marco Rodolfo
MAZZANTI, Massimiliano
File in questo prodotto:
File Dimensione Formato  
TESI_DOTTORATO_POLLIO.pdf

accesso aperto

Tipologia: Tesi di dottorato
Licenza: PUBBLICO - Pubblico senza Copyright
Dimensione 4.07 MB
Formato Adobe PDF
4.07 MB Adobe PDF Visualizza/Apri

I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.

Utilizza questo identificativo per citare o creare un link a questo documento: https://hdl.handle.net/11392/2403421
 Attenzione

Attenzione! I dati visualizzati non sono stati sottoposti a validazione da parte dell'ateneo

Citazioni
  • ???jsp.display-item.citation.pmc??? ND
  • Scopus ND
  • ???jsp.display-item.citation.isi??? ND
social impact