Abstract: This contribution addresses – although concisely, circumscribing some significant issues, in theoretical, normative and practical, national and international, perspective – the topic of environmental adult education, proposing a critical survey of literature, cultural policy provisions and implemented training, and arguing that a more extensive and incisive investment on education of adults, due to their direct responsibility for environmental sustainability, is necessary. Every actions in environmental adult education field should take into account the peculiarities of adult condition, at motivational and experiential level, focussing on its specific identity traits: awareness, autonomy, individual and collective responsibility.
Riassunto: Il contributo affronta – sia pure in sintesi, circoscrivendo alcune questioni a livello teorico, normativo e pratico, in prospettiva nazionale ed internazionale – il tema dell’educazione ambientale degli adulti, proponendo una ricognizione critica della saggistica, dei provvedimenti di politica culturale e dell’offerta formativa ed argomentando la necessità di un investimento più capillare ed incisivo sulla formazione degli adulti, quali responsabili diretti della sostenibilità ambientale. Tale formazione dovrà necessariamente tener conto delle peculiarità della condizione adulta, sul piano motivazionale ed esperienziale, imperniandosi sui suoi tratti identitari specifici: consapevolezza, autonomia, responsabilità individuale e collettiva.
Educazione ambientale ed Educazione degli adulti: intersezioni tematiche, progettuali, formative
MARESCOTTI, Elena
2017
Abstract
Abstract: This contribution addresses – although concisely, circumscribing some significant issues, in theoretical, normative and practical, national and international, perspective – the topic of environmental adult education, proposing a critical survey of literature, cultural policy provisions and implemented training, and arguing that a more extensive and incisive investment on education of adults, due to their direct responsibility for environmental sustainability, is necessary. Every actions in environmental adult education field should take into account the peculiarities of adult condition, at motivational and experiential level, focussing on its specific identity traits: awareness, autonomy, individual and collective responsibility.I documenti in SFERA sono protetti da copyright e tutti i diritti sono riservati, salvo diversa indicazione.